Valikoiman kehittäminen S-market Tuusniemi
Majavirta, Elli (2020)
Majavirta, Elli
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915376
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915376
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee valikoiman kehittämistä S-market Tuusniemellä. Päivittäistavaroiden valikoima koettiin lähtötilanteessa liian suppeaksi ja käyttötavaroiden taas liian laajaksi myyntiin ja asiakasprofiiliin nähden. Tavoitteena oli saada kokonaisvalikoimasta mahdollisimman hyvin myymälän asiakkaita palveleva ja parantaa asiakaskokemusta sekä sitä kautta varmistaa myynnin kehittyminen ja myymälän kannattavuus tulevaisuudessa. Opinnäytetyössä käytettiin tutkimusmenetelmänä havainnointia.
Valikoimaan tehtävät muutokset päätettiin valikoiman toteutuksen, myynnin, myyntikatteen ja asiakaspalautteiden perusteella. Käyttötavaroiden valikoimaa pienennettiin reilusti ja vapautunut myyntitila otettiin käyttöön päivittäistavaroiden laajentuvalle valikoimalle. Työssä kerrotaan valikoimanhallinnasta ja valikoiman toteuttamisesta päivittäistavarakaupassa. Työssä esitellään Lean-menetelmä ja kuinka sitä voidaan hyödyntää myymälän toiminnan kehittämisessä. Työssä esitellään myös myynnin, myyntikatteen, kannattavuuden ja budjetin merkitys kaupan alan yksikölle.
Käytännön valikoimamuutos tehtiin alkuvuodesta 2019 ja opinnäytetyössä arvioidaan tehtyjen muutosten vaikutuksia noin vuosi tehdyn muutoksen jälkeen. Työssä arvioidaan, ovatko tehdyt muutokset olleet kannattavia erityisesti myynnin ja myyntikatteen näkökulmasta. Työssä tulokset avataan selkeästi tuoteryhmittäin. Asiakasnäkökulma on mukana opinnäytetyössä alusta loppuun. Asiakasprofiili on otettu huomioon valikoiman suunnittelussa, sen analysoinnissa sekä myös kehitysehdotuksissa. Asiakastyytyväisyyttä arvioidaan asiakaspalautteiden ja asiakastyytyväisyystutkimuksen avulla. Työssä annetaan myös kehitysehdotuksia tulevaisuuden valikoimanhallintaan sekä myynnin ja kannattavuuden kehittämiseen.
Valikoimaan tehtävät muutokset päätettiin valikoiman toteutuksen, myynnin, myyntikatteen ja asiakaspalautteiden perusteella. Käyttötavaroiden valikoimaa pienennettiin reilusti ja vapautunut myyntitila otettiin käyttöön päivittäistavaroiden laajentuvalle valikoimalle. Työssä kerrotaan valikoimanhallinnasta ja valikoiman toteuttamisesta päivittäistavarakaupassa. Työssä esitellään Lean-menetelmä ja kuinka sitä voidaan hyödyntää myymälän toiminnan kehittämisessä. Työssä esitellään myös myynnin, myyntikatteen, kannattavuuden ja budjetin merkitys kaupan alan yksikölle.
Käytännön valikoimamuutos tehtiin alkuvuodesta 2019 ja opinnäytetyössä arvioidaan tehtyjen muutosten vaikutuksia noin vuosi tehdyn muutoksen jälkeen. Työssä arvioidaan, ovatko tehdyt muutokset olleet kannattavia erityisesti myynnin ja myyntikatteen näkökulmasta. Työssä tulokset avataan selkeästi tuoteryhmittäin. Asiakasnäkökulma on mukana opinnäytetyössä alusta loppuun. Asiakasprofiili on otettu huomioon valikoiman suunnittelussa, sen analysoinnissa sekä myös kehitysehdotuksissa. Asiakastyytyväisyyttä arvioidaan asiakaspalautteiden ja asiakastyytyväisyystutkimuksen avulla. Työssä annetaan myös kehitysehdotuksia tulevaisuuden valikoimanhallintaan sekä myynnin ja kannattavuuden kehittämiseen.