Valheelliset mielikuvat : Mainoskuvien tulkitseminen
Boström, Julia (2011)
Boström, Julia
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011101813863
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011101813863
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on selventää miten mainonta pyrkii luomaan mielikuvia tuotteista. Ennen kaikkea käsittelen miten harkittua mielikuvien luominen on sekä miten näitä illuusioita pyritään parantamaan kuvankäsittelyohjelmien avulla.
Media saa koko ajan uusia julkaisupintoja ja teknologian kehittyessä on opeteltava lukemaan uudentyyppisiä mainoskuvia. Verbaalisen mainonnan vähentyessä mainostoimistot luottavat ennen kaikkea kuvalliseen markkinointiin.
Kuvamanipulaatio on vaikeasti tulkittava aihealue, koska moni kuluttaja ei näe eroa käsitellyn ja käsittelemättömän mainoskuvan välillä, varsinkin jos kyse on esimerkiksi kosmeettisista muokkauksista.
Toisaalta sellainen kuva, jossa on näkyvästi hyödynnetty kuvanmuokkausohjelmaa, nähdään jopa viihteellisenä. Uusi sukupolvi näkee virtuaalimaailman kehittymisen ja kuvallisuuden lisääntymisen mediassa positiivisena asiana.
Tein opinnäytetyöni produktio-osassa neljä kuvanmuokkaustyötä, joita hyödynsin myös kirjallisessa osiossa. Näiden töiden kautta voidaan hahmottaa, miten suuria eroja saadaan aikaiseksi kuvanmuokkausohjelmien avulla. Asiakkaana ollut Mediakasvatusseura ry. jakaa tätä työtä oman mediapankkinsa kautta opetustarkoitukseen.
Media saa koko ajan uusia julkaisupintoja ja teknologian kehittyessä on opeteltava lukemaan uudentyyppisiä mainoskuvia. Verbaalisen mainonnan vähentyessä mainostoimistot luottavat ennen kaikkea kuvalliseen markkinointiin.
Kuvamanipulaatio on vaikeasti tulkittava aihealue, koska moni kuluttaja ei näe eroa käsitellyn ja käsittelemättömän mainoskuvan välillä, varsinkin jos kyse on esimerkiksi kosmeettisista muokkauksista.
Toisaalta sellainen kuva, jossa on näkyvästi hyödynnetty kuvanmuokkausohjelmaa, nähdään jopa viihteellisenä. Uusi sukupolvi näkee virtuaalimaailman kehittymisen ja kuvallisuuden lisääntymisen mediassa positiivisena asiana.
Tein opinnäytetyöni produktio-osassa neljä kuvanmuokkaustyötä, joita hyödynsin myös kirjallisessa osiossa. Näiden töiden kautta voidaan hahmottaa, miten suuria eroja saadaan aikaiseksi kuvanmuokkausohjelmien avulla. Asiakkaana ollut Mediakasvatusseura ry. jakaa tätä työtä oman mediapankkinsa kautta opetustarkoitukseen.