dc.contributor.author | Mäki-Leppilampi, Elli | |
dc.date.accessioned | 2020-06-01T07:29:55Z | |
dc.date.available | 2020-06-01T07:29:55Z | |
dc.date.issued | 2020 | - |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/341176 | |
dc.description.abstract | Lukeminen on osa varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millainen rooli lukemisella on Vaasan kaupungin varhaiskasvatuksessa. Tarkoituksena oli myös selvittää, miten lukeminen vaikuttaa lapsen kasvuun ja kehitykseen. Tutkimuksessa haluttiin myös kartoittaa kirjastopalveluiden hyödyntämistä varhaiskasvatuksessa.
Teoriaosuudessa käsitellään varhaiskasvatusta ja sen tehtäviä, lukemista osana laaja-alaista oppimista sekä lapsen kielen kehityksen vaiheita. Teoriaosuudessa käsitellään myös lukemista, sekä sen vaikutuksia lapsen kasvuun ja kehitykseen kokonaisvaltaisesti.
Tutkimus toteutettiin sekä määrällisenä että laadullisena tutkimuksena. Aineisto tutkimukseen kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, johon vastasi Vaasan kaupungin varhaiskasvatuksen ammattilaiset. Kyselyn avoimet kysymykset analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Kysely toteutettiin nimettömänä.
Tutkimuksessa selvisi, mitkä ovat varhaiskasvatuksen ammattilaisten näkemykset lukemisesta osana ryhmien toimintaa sekä miten lukeminen heidän mielestään vaikuttaa lasten kasvuun ja kehitykseen. Tutkimuksessa selvisi myös se, miten Vaasan kaupungin päiväkodit hyödyntävät kirjaston palveluita. Lasten lukutottumuksiin vaikuttavat monet tekijät, etenkin aikuisten esimerkki ja kirjojen saatavuus. | - |
dc.description.abstract | Reading is an essential part of the pedagogy in early childhood education. The purpose of this bachelor’s thesis was to find out what the role of reading is in the daycare centres in Vaasa. The aim was to examine how early childhood educators think about the impact of reading on children’s growth and development. The purpose was also to research how library services are being used in early childhood education in Vaasa.
The theoretical part of this study consists of early childhood education and its tasks, reading as part of extensive learning and the phases of language development. The theoretical part also included reading and its effects on children’s growth and development comprehensively.
The research was both quantitative and qualitative. The material for the research was collected with an electronic questionnaire among the early childhood education teachers and nurses in daycare centres in Vaasa. Inductive content analysis was used to analyze the open-ended questions.
The study shows what kind of opinions and views early childhood educators have on reading as part of early childhood education and how reading affects children’s growth and development. The results also show how daycare centres in Vaasa use library services. Many factors affect children’s reading habits such as the example of adults and availability of books. | - |
dc.language.iso | fin | - |
dc.rights | fi=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|sv=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|en=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.| | - |
dc.title | Lukemisen rooli Vaasan kaupungin varhaiskasvatuksessa | - |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | - |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:amk-2020052915313 | - |
dc.subject.specialization | Lapset, nuoret ja perhetyö | - |
dc.subject.degreeprogram | fi=Sosiaaliala|sv=Sociala området|en=Social Sciences| | - |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | - |
dc.subject.yso | lukeminen | - |
dc.subject.yso | lapsen kehitys | - |
dc.subject.discipline | Sosionomi | - |