Formula Student Electric –auton moottorin valinta
Pihl, Tapio (2011)
Pihl, Tapio
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011101813865
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011101813865
Tiivistelmä
Metropolia Ammattikorkeakoulun Metropolia Motorsport –formulatiimi on toiminut yli 10
vuoden ajan. Tiimin toiminnan tarkoitus on antaa insinööriopiskelijoille hyvät lähtökohdat
työelämään. Nyt tiimi on siirtymässä kilpailemaan polttomoottoriautojen sarjasta sähkökäyttöisten
Formula Student -autojen sarjaan. Tässä tutkielmassa esitellään erilaisia autokäyttöön
sopivia sähkömoottorityyppejä, niiden toimintaa ja säätöperiaatteita sekä käydään
hieman läpi Metropolia Motorsportin ensimmäisen sähkökäyttöisen kilpa-auton moottorin
valintaprosessia.
Yleisesti automaailmassa sähköautotekniikka tekee voimakkaasti tuloaan johtuen lisääntyneestä
halusta suojella ympäristöä. Viimeaikainen akkutekniikan kehitys on auttanut sähköautojen
tuloa markkinoille. Kehitystä on tapahtunut myös moottoripuolella. Aiempina
vuosina sähköautoissa käytetyistä, huonomman hyötysuhteen omaavista harjallisista DC–
moottoreista ollaan siirtymässä kestomagneeteilla varustettuihin tahtimoottoreihin, joiden
hyötysuhteet ja teho-paino–suhteet ovat parempia. Tällä hetkellä parhaat markkinoilla
olevat tahtimoottorit ovat erittäin kevyitä ja tuottavat suuren vääntömomentin.
Tahtimoottoreiden vääntömomentin säädössä käytetään teollisuudessa yleisessä käytössä
olevien taajuusmuuttajien tekniikkaa. Ajoneuvokäytössä on luontevampaa puhua invertteristä
eli vaihtosuuntaajasta, sillä nimitys kuvaa hyvin laitteen tehtävää, joka on muuntaa
akusta saatava tasajännite moottorille sopivaksi vaihtojännitteeksi.
vuoden ajan. Tiimin toiminnan tarkoitus on antaa insinööriopiskelijoille hyvät lähtökohdat
työelämään. Nyt tiimi on siirtymässä kilpailemaan polttomoottoriautojen sarjasta sähkökäyttöisten
Formula Student -autojen sarjaan. Tässä tutkielmassa esitellään erilaisia autokäyttöön
sopivia sähkömoottorityyppejä, niiden toimintaa ja säätöperiaatteita sekä käydään
hieman läpi Metropolia Motorsportin ensimmäisen sähkökäyttöisen kilpa-auton moottorin
valintaprosessia.
Yleisesti automaailmassa sähköautotekniikka tekee voimakkaasti tuloaan johtuen lisääntyneestä
halusta suojella ympäristöä. Viimeaikainen akkutekniikan kehitys on auttanut sähköautojen
tuloa markkinoille. Kehitystä on tapahtunut myös moottoripuolella. Aiempina
vuosina sähköautoissa käytetyistä, huonomman hyötysuhteen omaavista harjallisista DC–
moottoreista ollaan siirtymässä kestomagneeteilla varustettuihin tahtimoottoreihin, joiden
hyötysuhteet ja teho-paino–suhteet ovat parempia. Tällä hetkellä parhaat markkinoilla
olevat tahtimoottorit ovat erittäin kevyitä ja tuottavat suuren vääntömomentin.
Tahtimoottoreiden vääntömomentin säädössä käytetään teollisuudessa yleisessä käytössä
olevien taajuusmuuttajien tekniikkaa. Ajoneuvokäytössä on luontevampaa puhua invertteristä
eli vaihtosuuntaajasta, sillä nimitys kuvaa hyvin laitteen tehtävää, joka on muuntaa
akusta saatava tasajännite moottorille sopivaksi vaihtojännitteeksi.