Sairaanhoitajan osaamisen arviointi : Kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Koppinen, Johanna (2020)
Koppinen, Johanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915329
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020052915329
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata, miten sairaanhoitajan osaamista arvioidaan. Tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota voidaan hyödyntää sairaanhoitajan osaamisen kehittämisessä ja arvioinnissa. Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuuskatsauksena mukaillen kuvailevan kirjallisuuskatsauksen vaiheita, joita ovat tutkimuskysymyksen muodostaminen, aineiston valitseminen, kuvailun rakentaminen ja tuotetun tuloksen tarkasteleminen. Aineisto kerättiin tekemällä tietokantahaku PubMed-, Cinahl-, Eric- ja Medic -tietokantoihin. Tutkimusten tuli täyttää etukäteen määritellyt sisäänottokriteerit sekä olla julkaistuja vuosina 2010-2019 ja suomen- tai englanninkielisiä. Lopulliseen katsaukseen valikoitui kymmenen tieteellistä tutkimusta.
Tulosten mukaan sairaanhoitajan osaamista arvioitiin itsearviointina, vertaisarviointina ja objektiivisena arviointina. Osassa tutkimuksista yhdistettiin useampaa eri arviointitapaa. Sairaanhoitajan osaamisen arvioinnissa käytettiin strukturoituja kyselyitä, teoriakokeita, lääkelaskuja, näyttökoetta sekä havainnointia. Lisäksi kehitettiin uusia sekä itse- että vertaisarvioinnin välineitä. Osassa tutkimuksista käytettiin osaamisen arvioinnin välineenä useampaa kuin yhtä eri mittaria. Yhdessä tutkimuksessa käytettiin myös persoonallisuus- ja tunneälyn testejä osaamiseen vaikuttavien tekijöiden arvioinnin yhteydessä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että sairaanhoitajan osaamisen arviointia tehdään erilaisin tavoin käyttäen erilaisia arviointitapoja ja arviointivälineitä. Katsaukseen valitussa aineistossa arviointitapana käytettiin useimmiten osaamisen itsearviointia ja arvioinnin välineenä useimmiten Meretojan (2003) kehittämää NCS-mittaria. Tuloksista voitiin huomata, että erilaisia käytössä olevia arviointivälineitä on kehitetty melko vähän ja jokainen niistä on keskittynyt arvioimaan vain tiettyjä sairaanhoitajan osaamisalueita.
YleSHarviointi-hankkeessa (2018-2020) on määritelty yleissairaanhoitajan (180 op) osaamisvaatimukset ja sisällöt, ja vuonna 2021 kaikissa ammattikorkeakouluissa otetaan käyttöön hankkeessa kehitetty sairaanhoitajan ydinosaaminen koe. Kehittämisideana olisi näiden hyödyntäminen valtakunnallisen sairaanhoitajan osaamisen arvioinnin ja osaamisrekisterin kehittämisessä. Jatkotutkimusaiheena olisi mielenkiintoista selvittää, mitä erilaisia sairaanhoitajan arviointimenetelmiä Suomessa eri sairaanhoitopiireissä ja kunnissa eri sektoreilla käytetään ja miten tuloksia käytännössä hyödynnetään.
Tulosten mukaan sairaanhoitajan osaamista arvioitiin itsearviointina, vertaisarviointina ja objektiivisena arviointina. Osassa tutkimuksista yhdistettiin useampaa eri arviointitapaa. Sairaanhoitajan osaamisen arvioinnissa käytettiin strukturoituja kyselyitä, teoriakokeita, lääkelaskuja, näyttökoetta sekä havainnointia. Lisäksi kehitettiin uusia sekä itse- että vertaisarvioinnin välineitä. Osassa tutkimuksista käytettiin osaamisen arvioinnin välineenä useampaa kuin yhtä eri mittaria. Yhdessä tutkimuksessa käytettiin myös persoonallisuus- ja tunneälyn testejä osaamiseen vaikuttavien tekijöiden arvioinnin yhteydessä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että sairaanhoitajan osaamisen arviointia tehdään erilaisin tavoin käyttäen erilaisia arviointitapoja ja arviointivälineitä. Katsaukseen valitussa aineistossa arviointitapana käytettiin useimmiten osaamisen itsearviointia ja arvioinnin välineenä useimmiten Meretojan (2003) kehittämää NCS-mittaria. Tuloksista voitiin huomata, että erilaisia käytössä olevia arviointivälineitä on kehitetty melko vähän ja jokainen niistä on keskittynyt arvioimaan vain tiettyjä sairaanhoitajan osaamisalueita.
YleSHarviointi-hankkeessa (2018-2020) on määritelty yleissairaanhoitajan (180 op) osaamisvaatimukset ja sisällöt, ja vuonna 2021 kaikissa ammattikorkeakouluissa otetaan käyttöön hankkeessa kehitetty sairaanhoitajan ydinosaaminen koe. Kehittämisideana olisi näiden hyödyntäminen valtakunnallisen sairaanhoitajan osaamisen arvioinnin ja osaamisrekisterin kehittämisessä. Jatkotutkimusaiheena olisi mielenkiintoista selvittää, mitä erilaisia sairaanhoitajan arviointimenetelmiä Suomessa eri sairaanhoitopiireissä ja kunnissa eri sektoreilla käytetään ja miten tuloksia käytännössä hyödynnetään.