Positiivinen kasvatus lapsen kasvun tukena
Annala, Katariina; Lehto, Sanna (2020)
Annala, Katariina
Lehto, Sanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115741
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115741
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tunne- ja vuorovaikutustaitojen vahvistaminen vanhemmuudessa ja niiden tietoisuuden lisääminen vanhempien kasvatustyöhön arjessa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata kehittämisprosessi, jonka lopputuloksena syntyi tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukemisen opaslehtinen vanhemmille ja palveluihin Raahen seutukunnassa.
Aineistona opinnäytetyössä käytimme tutkittua tietoa kiintymyssuhteesta, tunne- ja vuorovaikutustaidoista ja positiivisesta kasvatuksesta sekä ryhmähaastattelutallenteesta litteroitua materiaalia ja kehittämisryhmän tapaamisista tehtyjä muistiinpanoja. Opinnäytetyön aineistoa kerättiin Raahessa Vanhemmuuden, parisuhteen ja eroperheiden tuen kehittämisryhmän tapaamisissa sekä kolmen keskisissä tapaamisissa Raahen hyvinvointikoordinaattorin kanssa. Tutkimusmetodiksi tähän opinnäytetyöhön valikoitui palvelumuotoilu, koska sen avulla on mahdollista viedä kehittämisprosessi tarvittaessa nopeasti läpi. Lisäksi palvelumuotoilun keskeisenä tavoitteena on palvelukokemuksen käyttäjälähtöinen suunnittelu siten, että palvelu vastaa sekä asiakkaiden tarpeita että palvelun tarjoajan tavoitteita.
Asiakasymmärryksen hahmottuessa kehittämistä kaipaaviksi asioiksi nousivat vanhemmuuden haasteisiin sekä uupumiseen vastaaminen tiedon lisäämisen avulla. Erilaiset haasteet lasten käyttäytymisessä lisäävät vanhempien jaksamisen haasteita ja lasten haasteet ovat tänä päivänä näkyvillä kaikissa palveluissa, eikä vanhemmilla välttämättä ole tarpeeksi tietoa ja käytännön työkaluja arjen tilanteisiin. Sosiaali- ja perhepalvelujen perustyön katsottiin vievän niin paljon aikaa, ettei tietoisuuden lisäämiselle omin voimin ollut resursseja.
Vanhempien tietoisuuden lisäämiseksi kasvatustyössään tämän opinnäytetyön tuotoksena syntyi tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukemisen opaslehtinen.
Aineistona opinnäytetyössä käytimme tutkittua tietoa kiintymyssuhteesta, tunne- ja vuorovaikutustaidoista ja positiivisesta kasvatuksesta sekä ryhmähaastattelutallenteesta litteroitua materiaalia ja kehittämisryhmän tapaamisista tehtyjä muistiinpanoja. Opinnäytetyön aineistoa kerättiin Raahessa Vanhemmuuden, parisuhteen ja eroperheiden tuen kehittämisryhmän tapaamisissa sekä kolmen keskisissä tapaamisissa Raahen hyvinvointikoordinaattorin kanssa. Tutkimusmetodiksi tähän opinnäytetyöhön valikoitui palvelumuotoilu, koska sen avulla on mahdollista viedä kehittämisprosessi tarvittaessa nopeasti läpi. Lisäksi palvelumuotoilun keskeisenä tavoitteena on palvelukokemuksen käyttäjälähtöinen suunnittelu siten, että palvelu vastaa sekä asiakkaiden tarpeita että palvelun tarjoajan tavoitteita.
Asiakasymmärryksen hahmottuessa kehittämistä kaipaaviksi asioiksi nousivat vanhemmuuden haasteisiin sekä uupumiseen vastaaminen tiedon lisäämisen avulla. Erilaiset haasteet lasten käyttäytymisessä lisäävät vanhempien jaksamisen haasteita ja lasten haasteet ovat tänä päivänä näkyvillä kaikissa palveluissa, eikä vanhemmilla välttämättä ole tarpeeksi tietoa ja käytännön työkaluja arjen tilanteisiin. Sosiaali- ja perhepalvelujen perustyön katsottiin vievän niin paljon aikaa, ettei tietoisuuden lisäämiselle omin voimin ollut resursseja.
Vanhempien tietoisuuden lisäämiseksi kasvatustyössään tämän opinnäytetyön tuotoksena syntyi tunne- ja vuorovaikutustaitojen tukemisen opaslehtinen.