Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Käyttäjäkokemuksen personointi verkkosivustolla

Wärn, Ditte (2020)

 
Avaa tiedosto
Ditte_Wärn.pdf (1.623Mt)
Lataukset: 


Wärn, Ditte
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020053115638
Tiivistelmä
Insinöörityössä perehdyttiin käyttäjäkokemuksen personointiin verkkosivustolla. Tarkoituksena oli tutkia personoinnin hyötyjä, kohdennetun verkkosisällön esimerkkejä ja personointiin liittyviä käsitteitä ja saada perusymmärrys personointiprojektiin liittyvistä vaatimuksista. Työssä myös sovellettiin teoriaan pohjautuvia menetelmiä käytännön projektissa. Projekti aloitettiin tekemällä suomalaisessa verkkokaupassa käyttäjäkysely, jonka pohjalta muodostettiin hypoteesit ja suunnitelma projektille. Verkkokaupassa toteutettiin suunnitelman mukaiset personointitestit, ja testien jälkeen tuloksia ja hypoteesien toteutumista tarkasteltiin. Testejä seuranneen tarkastelun jälkeen todettiin, että projekti ja sen hypoteesit vaativat kehittämistä.

Personoinnin edellyttämät pääosa-alueet ovat suunnittelu, datalähteet, sisältö ja testaus. Insinöörityössä havaittiin, että verkkosivuston personointiprojekti vaatii huolellisen suunnittelun ja paljon aikaa. Suunnitteluvaiheessa on aiheellista tutustua palvelun käyttäjiin ja seurata heidän käyttäytymistään ja tyytyväisyyttään esimerkiksi käyttäjäkyselyiden, analytiikan ja käyttäytymistä tallentavien lämpökarttojen avulla. Ajan tasalla oleva personoitu sisältö vaatii myös jatkuvaa kehitystä, ja projekti ei koskaan pääty lopullisesti. Insinöörityön lähdeaineistoa ja projektiosion tuloksia tarkastellessa todettiin, että palveluiden on syytä huolehtia kattavasta datarakenteesta, joka mahdollistaa älykkään ja mahdollisimman automatisoidun segmentoinnin ja suosittelujärjestelmän asiakkailleen. Lisäksi testaamisen on oltava hallittua ja tavoitteellista. Laadukkaiden hypoteesien luominen, tavoitteiden seuraaminen ja tarkentaminen sekä testien uusiminen ovat tärkeimmät asiat jatkuvassa testaamisessa.

Insinöörityöraportti soveltuu oppaaksi ammattilaiselle tai yritykselle, joka ei vielä ole toteuttanut personointiprojektia verkkosivustolla. Työssä käydään läpi tarvittavat perustiedot projektin suunnittelusta, toteutuksesta ja jatkuvista kehitysmenetelmistä, jotka tarvitaan ensimmäisen personointikokeilun aloittamiseen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste