Markkinointiviestintäsuunnitelma rekrytointialan Yritykselle X
Heikkilä, Robert (2020)
Heikkilä, Robert
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115759
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115759
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa markkinointiviestintäsuunnitelma rekrytointialan toimeksiantajayritykselle, joka välittää asiakasyrityksilleen myyjiä. Tavoitteena oli tehdä suunnitelma, jossa käydään läpi, missä eri kanavissa yrityksen tulisi markkinoida itseään sekä, miten niitä voidaan käyttää kohdeyrityksen liiketoiminnassa mahdollisimman tuloksellisesti.
Kohdeyrityksen nuoren iän vuoksi sille ei ole vielä aiemmin tehty markkinointiviestintäsuunnitelmaa, joten toimeksiantajayrityksen on ensiarvoisen tärkeää saada käyttöönsä suunnitelma aiheesta. Näin kohdeyritys saa lisättyä tunnettuuttaan ja käytettyä resurssinsa oikeisiin asioihin.
Opinnäytetyön viitekehyksessä käytiin aluksi läpi markkinointiviestinnän periaatteita yleisellä tasolla sekä markkinointiviestinnän jatkuvan muuttumisen vaikutuksia viestien tavoitteisiin ja sanomiin. Tämän jälkeen keskityttiin markkinointiviestinnän toteutukseen ja sen osa-alueiden läpikäyntiin. Sitten käsiteltiin asiakassuhteiden rakentamista hakijoiden kanssa, ja sitä, miten hakijoista saadaan mahdollisimman tehokkaasti kerättyä tietoja ja dataa. Seuraavaksi käsiteltiin medioiden toimintaa ja mediamainonnan suunnittelua. Tarkastelussa keskityttiin erityisesti digitaalisiin medioihin, jotka ovat tärkeimmät markkinointiviestinnän kanavat kohdeyritykselle. Näin työstä ei tullut myöskään liian laajaa. Viimeisenä käsittelyssä oli brändisuunnittelu ja brändin tunnettuuden parantaminen.
Tutustumalla erilaisiin verkko- ja kirjalähteisiin liittyen markkinointiviestintään, medioihin ja brändin suunnitteluun sekä hyödyntämällä asiantuntijahaastattelua, löydettiin useita hyödyllisiä työkaluja ja teorioita markkinointiviestintäsuunnitelman toteuttamiseksi. Asiantuntijahaastattelun avulla saatiin muiden käytettyjen lähteiden rinnalle uusia näkökulmia ja pohdintaa brändisuunnittelulle sekä markkinointiviestinnän toiminnalle.
Soveltamalla näitä lähdeaineistoja, menetelmiä ja teorioita, saatiin toimeksiantoyritykselle laadittua toimiva ja kustannustehokas markkinointiviestintäsuunnitelma. Opinnäytetyötä tehdessä kävi ilmi, että toimeksiantajayritykselle tehokkaita markkinointikanavia olisivat esimerkiksi sosiaalinen media, kuten WhatsApp, Tinder, Snapchat ja Facebook, ja sähköposti sekä kasvokkain tapahtuva markkinointi. Analysoimalla viitekehyksessä eri lähteitä, opinnäytetyö selkeytti tärkeät asiat markkinointiviestinnästä, medioista ja brändin suunnittelusta. Toteuttamalla asiantuntijahaastattelun, suunnitelmassa löydettiin erilaisia teorioita ja työkaluja, jotka auttavat markkinointiviestintäsuunnitelman tekemisessä kohdeyritykselle.
Kohdeyrityksen nuoren iän vuoksi sille ei ole vielä aiemmin tehty markkinointiviestintäsuunnitelmaa, joten toimeksiantajayrityksen on ensiarvoisen tärkeää saada käyttöönsä suunnitelma aiheesta. Näin kohdeyritys saa lisättyä tunnettuuttaan ja käytettyä resurssinsa oikeisiin asioihin.
Opinnäytetyön viitekehyksessä käytiin aluksi läpi markkinointiviestinnän periaatteita yleisellä tasolla sekä markkinointiviestinnän jatkuvan muuttumisen vaikutuksia viestien tavoitteisiin ja sanomiin. Tämän jälkeen keskityttiin markkinointiviestinnän toteutukseen ja sen osa-alueiden läpikäyntiin. Sitten käsiteltiin asiakassuhteiden rakentamista hakijoiden kanssa, ja sitä, miten hakijoista saadaan mahdollisimman tehokkaasti kerättyä tietoja ja dataa. Seuraavaksi käsiteltiin medioiden toimintaa ja mediamainonnan suunnittelua. Tarkastelussa keskityttiin erityisesti digitaalisiin medioihin, jotka ovat tärkeimmät markkinointiviestinnän kanavat kohdeyritykselle. Näin työstä ei tullut myöskään liian laajaa. Viimeisenä käsittelyssä oli brändisuunnittelu ja brändin tunnettuuden parantaminen.
Tutustumalla erilaisiin verkko- ja kirjalähteisiin liittyen markkinointiviestintään, medioihin ja brändin suunnitteluun sekä hyödyntämällä asiantuntijahaastattelua, löydettiin useita hyödyllisiä työkaluja ja teorioita markkinointiviestintäsuunnitelman toteuttamiseksi. Asiantuntijahaastattelun avulla saatiin muiden käytettyjen lähteiden rinnalle uusia näkökulmia ja pohdintaa brändisuunnittelulle sekä markkinointiviestinnän toiminnalle.
Soveltamalla näitä lähdeaineistoja, menetelmiä ja teorioita, saatiin toimeksiantoyritykselle laadittua toimiva ja kustannustehokas markkinointiviestintäsuunnitelma. Opinnäytetyötä tehdessä kävi ilmi, että toimeksiantajayritykselle tehokkaita markkinointikanavia olisivat esimerkiksi sosiaalinen media, kuten WhatsApp, Tinder, Snapchat ja Facebook, ja sähköposti sekä kasvokkain tapahtuva markkinointi. Analysoimalla viitekehyksessä eri lähteitä, opinnäytetyö selkeytti tärkeät asiat markkinointiviestinnästä, medioista ja brändin suunnittelusta. Toteuttamalla asiantuntijahaastattelun, suunnitelmassa löydettiin erilaisia teorioita ja työkaluja, jotka auttavat markkinointiviestintäsuunnitelman tekemisessä kohdeyritykselle.