Mediapalvelun kehityksen polku : Ylen medialogistiikkapalvelun palvelumuotoilu
Puroaho, Linda (2020)
Puroaho, Linda
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115838
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115838
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä arvioidaan Ylen medialogistiikkapalvelun kehitystä palvelumuotoilun menetelmien kautta. Ylen uuden medialogistiikkapalvelun tehtävänä on vastaanottaa ja kuljettaa prosessoinnin kautta mediaa sekä julkaistavaksi, säilöttäväksi että arkistoitavaksi. Medialogistiikassa tavoitteena on palvella asiakasta siten, että media on käytettävissä oikeassa paikassa, oikeassa muodossa ja oikeaan aikaan. Medialogistiikan tulee toimia kustannustehokkaasti sekä varmistaen median tasokkaan laadun. Menestyvää medialogistiikkapalvelua ei voi suunnitella ja kehittää tarkastelematta sen alati muuttuvaa toimintaympäristöä sekä siihen vaikuttavia tekijöitä laajemmin. Median kulutuksen, teknologian, markkinoiden, mediatoimialan ja yhtiön sisäinen kehitys tulevat kaikki osaltaan vaikuttamaan Ylen medialogistiikkapalvelun kehitykseen. Tämän työn tavoitteena on selvittää miten Ylen medialogistiikkapalvelua tulisi kehittää tulevaisuudessa.
Työssä avataan medialogistiikkapalvelun kehittämisessä käytettyjä palvelumuotoilun menetelmiä sekä teoriassa että käytännön esimerkkien kautta. Palvelumuotoilun menetelmät, jotka huomioivat niin asiakasnäkökulman tarpeet kuin liiketoiminnan tavoitteet, ovat yleisesti ottaen saaneet aikaan hyviä tuloksia. Tämän vuoksi palvelumuotoilua hyödynnetään lisääntyvässä määrin niin yksityisen kuin julkisen sektorin yhtiöiden strategisena keinona ja suunnannäyttäjänä. Palvelumuotoilu tuo esiin myös medialogistiikkaan linkittyviä asioita, joita huomioimalla voidaan merkittävästi edistää sekä Ylen sisäistä että ulkoista arvontuottoa.
Asiakaskeskeinen ajattelu kiteytyy arvonluontiin, joka ei synny ainoastaan sisäisenä prosessina, vaan yhdessä vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Ylen kyky omaksua muutos kohti asiakaskeskeistä ajattelua on linkittynyt sen pitkään luovan työn ja vahvan asiantuntijaorganisaation perinteisiin. Ylen valmius ja kypsyyden taso luoda sekä ottaa käyttöön uusia asiakaskeskeisiä toimintamalleja vaihtelee. Yksi tämän tutkimuksen keskeisistä havainnoista on, että Ylen tulee tukea yhteiskehittämistä vielä selvemmin. Lisäksi työssä esitetään Ylen oman sisäisesti perustetun palvelumuotoilun toiminnon perustamista ulkopuolisten asiantuntijoiden käytön sijaan. Tämä voisi syventää ja laajentaa asiakasymmärryksen määrää sekä edesauttaa muutoksen läpivientiä Ylen sisällä.
Työssä avataan medialogistiikkapalvelun kehittämisessä käytettyjä palvelumuotoilun menetelmiä sekä teoriassa että käytännön esimerkkien kautta. Palvelumuotoilun menetelmät, jotka huomioivat niin asiakasnäkökulman tarpeet kuin liiketoiminnan tavoitteet, ovat yleisesti ottaen saaneet aikaan hyviä tuloksia. Tämän vuoksi palvelumuotoilua hyödynnetään lisääntyvässä määrin niin yksityisen kuin julkisen sektorin yhtiöiden strategisena keinona ja suunnannäyttäjänä. Palvelumuotoilu tuo esiin myös medialogistiikkaan linkittyviä asioita, joita huomioimalla voidaan merkittävästi edistää sekä Ylen sisäistä että ulkoista arvontuottoa.
Asiakaskeskeinen ajattelu kiteytyy arvonluontiin, joka ei synny ainoastaan sisäisenä prosessina, vaan yhdessä vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Ylen kyky omaksua muutos kohti asiakaskeskeistä ajattelua on linkittynyt sen pitkään luovan työn ja vahvan asiantuntijaorganisaation perinteisiin. Ylen valmius ja kypsyyden taso luoda sekä ottaa käyttöön uusia asiakaskeskeisiä toimintamalleja vaihtelee. Yksi tämän tutkimuksen keskeisistä havainnoista on, että Ylen tulee tukea yhteiskehittämistä vielä selvemmin. Lisäksi työssä esitetään Ylen oman sisäisesti perustetun palvelumuotoilun toiminnon perustamista ulkopuolisten asiantuntijoiden käytön sijaan. Tämä voisi syventää ja laajentaa asiakasymmärryksen määrää sekä edesauttaa muutoksen läpivientiä Ylen sisällä.