Pro-tec-lisäaineiden tutkimustyö
Stenberg, Tero (2020)
Stenberg, Tero
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115946
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115946
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä testattiin Pro-Tec Engine Flush- ja Pro-tec Oxicat -lisäaineiden toimintaa. Työn toimeksiantaja oli Pohjanmaan Ykkösvaraosakeskus Oy. Engine Flush -lisäaine on suunniteltu moottorin voitelujärjestelmän puhdistamiseen ja Oxicat-lisäaine katalysaattorin, happitunnistimen, pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmän eli EGR-venttiilin ja muuttuvasiipisen ahtimen puhdistukseen. Tässä työssä tutkittiin eritoten Oxicat-lisäaineen vaikutusta palotilan sekä imuventtiilien karstoittumiseen.
Aineet ovat erittäin helppokäyttöisiä, koska Engine Flush -lisäaine lisätään suoraan moottoriöljyn sekaan ja Oxicat-lisäaine polttoaineen sekaan. Tuotteiden vaikutusta selvitettiin kahdessa bensiinimoottorissa erilaisten testien avulla. Testimenetelminä käytettiin moottorin puristuspainemit-tausta, ohivuotomittausta, päästömittausta, oskilloskooppimittausta sekä visuaalisia mittauksia kuvaamalla haluttuja komponentteja.
Testejä suoritettiin Oulun ammattikorkeakoulun autolaboratorion tiloissa sekä Covid-19-viruksen takia kotitalliin rakennetussa laboratoriotilassa. Covid-19-viruksen aiheuttamista vaikeuksista huolimatta testit olivat onnistuneita, koska selkeitä tuloksia saatiin näinkin lyhyen mittausjakson aikana. Testien perusteella voidaan todeta, että käyttämällä nyt testattuja lisäaineita valmistajan ohjeiden mukaisesti muutaman kerran vuodessa voidaan vaikuttaa moottorin karstoittumiseen ja niiden käyttäminen voi parantaa moottorin toimintaa.
Aineet ovat erittäin helppokäyttöisiä, koska Engine Flush -lisäaine lisätään suoraan moottoriöljyn sekaan ja Oxicat-lisäaine polttoaineen sekaan. Tuotteiden vaikutusta selvitettiin kahdessa bensiinimoottorissa erilaisten testien avulla. Testimenetelminä käytettiin moottorin puristuspainemit-tausta, ohivuotomittausta, päästömittausta, oskilloskooppimittausta sekä visuaalisia mittauksia kuvaamalla haluttuja komponentteja.
Testejä suoritettiin Oulun ammattikorkeakoulun autolaboratorion tiloissa sekä Covid-19-viruksen takia kotitalliin rakennetussa laboratoriotilassa. Covid-19-viruksen aiheuttamista vaikeuksista huolimatta testit olivat onnistuneita, koska selkeitä tuloksia saatiin näinkin lyhyen mittausjakson aikana. Testien perusteella voidaan todeta, että käyttämällä nyt testattuja lisäaineita valmistajan ohjeiden mukaisesti muutaman kerran vuodessa voidaan vaikuttaa moottorin karstoittumiseen ja niiden käyttäminen voi parantaa moottorin toimintaa.