Rengaskanavajärjestelmän toimintakokeet ja tutkiminen
Nieminen, Ramon (2020)
Nieminen, Ramon
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115746
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115746
Tiivistelmä
Tässä insinöörityössä perehdyttiin Myllypuron Kampuksen oppilaitoksen rengaskanavajärjestelmään ja sen toimintaan. Työssä käytiin yleisellä tasolla läpi ilmanvaihtolaitoksen vastaanottoa ja käyttöönottoa sekä pyrittiin selvittämään oppilaitoksen luokkahuoneille suoritettuja toimintatarkastuksia. Insinöörityön aikana oltiin yhteydessä oppilaitoksen automaatiosuunnittelijaan ja ilmanvaihtourakoitsijaan.
Insinöörityössä syvennyttiin yhden luokkahuoneen ilmamääriin ja ilmamääräasetuksiin tutkimalla suunnittelijan toimintaselostusta ja valvomografiikan asetuksia. Luokkahuoneen ilmamääriin liittyvien kenttälaitteiden toimintaperiaatteita käsiteltiin perustuen käytössä olevaan dokumentaatioon.
Ilmamäärämittauksia suoritettiin luokkahuoneelle erilaisilla hiilidioksidikuormituskokeilla, joiden avulla pyrittiin tutkimaan rengaskanavan toimintaa ja luokkahuoneen ilmamääriä. Kuormituskokeita tehtiin tutkittavan luokkahuoneen viereisiin luokkatiloihin ja suoritettiin myös hiilidioksidiarvojen nostamista pussimenetelmällä. Pussimenetelmällä ja normaaleilla henkilökuormilla saatuja mittauksia vertailtiin toisiinsa. Lisäksi luokkatilan ilmamäärämittaustuloksia vertailtiin arvioituihin suunnitteluarvoihin. Ilmamäärämittauksien ohella laadittiin opastavat käyttöohjeet päätelaitteiden mittaamiselle.
Lopputuloksena saatiin selvitettyä eri kuormitusmenetelmien vaikutukset luokkahuoneen ilmamääriin. Työssä noudettiin kriittistä lähestymistapaa tuloksia kohtaan, koska huomattiin monen tekijän vaikuttavan tuloksiin. Työssä keksittiin erilaisia toimintakokeita rengaskanavajärjestelmän kenttälaitteille ja ilmamäärämittauksille, joita voidaan käyttää apuna rengaskanavajärjestelmän tutkimisessa. Työn aikana valvomon automatiikkaan oli rajallinen pääsy, joka rajoitti työn tekemistä. Mikäli valvomoon olisi rajaton pääsy, voitaisiin tutkimuksia mahdollisesti laajentaa entisestään. Lisäksi selvitettiin rengaskanavajärjestelmän hyötyjä ja toimintaan liittyviä asioita.
Insinöörityössä syvennyttiin yhden luokkahuoneen ilmamääriin ja ilmamääräasetuksiin tutkimalla suunnittelijan toimintaselostusta ja valvomografiikan asetuksia. Luokkahuoneen ilmamääriin liittyvien kenttälaitteiden toimintaperiaatteita käsiteltiin perustuen käytössä olevaan dokumentaatioon.
Ilmamäärämittauksia suoritettiin luokkahuoneelle erilaisilla hiilidioksidikuormituskokeilla, joiden avulla pyrittiin tutkimaan rengaskanavan toimintaa ja luokkahuoneen ilmamääriä. Kuormituskokeita tehtiin tutkittavan luokkahuoneen viereisiin luokkatiloihin ja suoritettiin myös hiilidioksidiarvojen nostamista pussimenetelmällä. Pussimenetelmällä ja normaaleilla henkilökuormilla saatuja mittauksia vertailtiin toisiinsa. Lisäksi luokkatilan ilmamäärämittaustuloksia vertailtiin arvioituihin suunnitteluarvoihin. Ilmamäärämittauksien ohella laadittiin opastavat käyttöohjeet päätelaitteiden mittaamiselle.
Lopputuloksena saatiin selvitettyä eri kuormitusmenetelmien vaikutukset luokkahuoneen ilmamääriin. Työssä noudettiin kriittistä lähestymistapaa tuloksia kohtaan, koska huomattiin monen tekijän vaikuttavan tuloksiin. Työssä keksittiin erilaisia toimintakokeita rengaskanavajärjestelmän kenttälaitteille ja ilmamäärämittauksille, joita voidaan käyttää apuna rengaskanavajärjestelmän tutkimisessa. Työn aikana valvomon automatiikkaan oli rajallinen pääsy, joka rajoitti työn tekemistä. Mikäli valvomoon olisi rajaton pääsy, voitaisiin tutkimuksia mahdollisesti laajentaa entisestään. Lisäksi selvitettiin rengaskanavajärjestelmän hyötyjä ja toimintaan liittyviä asioita.