A Model for Piloting New Digital Solutions in Multinational B2B Environments
Koniel, Dana (2020)
Koniel, Dana
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115997
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115997
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on esittää kohdeyritykselle uusien digitaalisten palveluiden kansainväliseen pilotointiin tarkoitettu viitekehys, jota hyödyntäisi B2B yritykset. Tässä työssä tavoitteena on tunnistaa kriittiset tekijät onnistuneen kansainvälisen pilotoinnin läpivientiin ja sitä kautta tukemaan myös kokonaisvaltaisesti digitaalisten ratkaisujen käyttöönottoa pilotointivaiheen jälkeen.
Tämän työn lopputulos perustuu haastattelujen löydöksiin yrityksen asiantuntijoiden kanssa, jotka ovat olleet joko suoraan tai epäsuorasti mukana projekteissa joissa pilotoidaan uusia digitaalisia palveluja. Sekä yrityksen sisäisiin materiaaleihin, joita on analysoitu, jotta ymmärretään yrityksen nykytila, sekä tukemaan kehitysehdotuksen luomisessa.
Tämän opinnäytetyön ensimmäiseen vaiheiseen kuuluu nykytila analyysin suorittaminen, jotta ymmärretään yrityksen olemassa olevia toimintamalleja ja tapoja, sekä haasteita digitaalisten palveluiden pilotoinnissa kehitysprojektien aikana. Näiden löydösten perusteella aiheeseen liittyvää kirjallisuutta tarkastellaan. Lopuksi kehitysehdotus rakennetaan ja validoidaan yrityksen henkilöstön kanssa.
Työn avainlöydöksiin kuuluu se, että yritykseltä puuttuu standardoitu toimintamalli digitaalisten palveluiden pilotoimiseen, joka ottaisi huomioon kriittisiä tekijöitä, sekä operatiiviselta tasolta, että teknisen tuotteen kehityksen tasolta. Tämä vaikuttaa usealla tavalla pilotoinnin ja koko käyttöönoton onnistumiseen. Yksi esimerkki näistä kriittisistä tekijöistä on sopivan pilottikohteen valitseminen. Pilotoinnin aikana jätetään myös useita asioita validoimatta, jotka myöhemmin vaikuttavat globaalin käyttöönoton tehokkuuteen.
Työn lopputuotos on pilotoinnin viitekehys, joka koostuu kolmesta päätuotoksesta: (1) Pilotoinnin määritelmät, (2) Pilottikohteen soveltuvuuden analysointiin käytettävä tarkistuslista, (3) Pilotoinnin esivaatimusten tarkistuslista. Lopputuotoksen tavoitteena on tukea globaalia projektitiimiä pilotoinnin valmistelun, läpiviennin ja arvioinnin vaiheissa. Tuotokset on myös suunniteltu, siten että niitä voisi hyödyntää kokonaisvaltaisessa digitaalisen palvelun käyttöönotossa.
Työn lopputuotoksen odotetaan hyödyttävän työn kohdeyritystä, sekä muita globaaleja teollisuus- ja palveluyrityksiä tarjoamalla ohjeita digitaalisten palveluiden pilotointi projektien menestyksekkääseen läpivientiin.
Tämän työn lopputulos perustuu haastattelujen löydöksiin yrityksen asiantuntijoiden kanssa, jotka ovat olleet joko suoraan tai epäsuorasti mukana projekteissa joissa pilotoidaan uusia digitaalisia palveluja. Sekä yrityksen sisäisiin materiaaleihin, joita on analysoitu, jotta ymmärretään yrityksen nykytila, sekä tukemaan kehitysehdotuksen luomisessa.
Tämän opinnäytetyön ensimmäiseen vaiheiseen kuuluu nykytila analyysin suorittaminen, jotta ymmärretään yrityksen olemassa olevia toimintamalleja ja tapoja, sekä haasteita digitaalisten palveluiden pilotoinnissa kehitysprojektien aikana. Näiden löydösten perusteella aiheeseen liittyvää kirjallisuutta tarkastellaan. Lopuksi kehitysehdotus rakennetaan ja validoidaan yrityksen henkilöstön kanssa.
Työn avainlöydöksiin kuuluu se, että yritykseltä puuttuu standardoitu toimintamalli digitaalisten palveluiden pilotoimiseen, joka ottaisi huomioon kriittisiä tekijöitä, sekä operatiiviselta tasolta, että teknisen tuotteen kehityksen tasolta. Tämä vaikuttaa usealla tavalla pilotoinnin ja koko käyttöönoton onnistumiseen. Yksi esimerkki näistä kriittisistä tekijöistä on sopivan pilottikohteen valitseminen. Pilotoinnin aikana jätetään myös useita asioita validoimatta, jotka myöhemmin vaikuttavat globaalin käyttöönoton tehokkuuteen.
Työn lopputuotos on pilotoinnin viitekehys, joka koostuu kolmesta päätuotoksesta: (1) Pilotoinnin määritelmät, (2) Pilottikohteen soveltuvuuden analysointiin käytettävä tarkistuslista, (3) Pilotoinnin esivaatimusten tarkistuslista. Lopputuotoksen tavoitteena on tukea globaalia projektitiimiä pilotoinnin valmistelun, läpiviennin ja arvioinnin vaiheissa. Tuotokset on myös suunniteltu, siten että niitä voisi hyödyntää kokonaisvaltaisessa digitaalisen palvelun käyttöönotossa.
Työn lopputuotoksen odotetaan hyödyttävän työn kohdeyritystä, sekä muita globaaleja teollisuus- ja palveluyrityksiä tarjoamalla ohjeita digitaalisten palveluiden pilotointi projektien menestyksekkääseen läpivientiin.