Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

PK-yrityksen strategiatyön aloittaminen

Parm, Aija; Salmi, Tommi (2020)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö Parm Salmi 2020.pdf (2.057Mt)
Lataukset: 


Parm, Aija
Salmi, Tommi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115951
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Suomen Yrittäjät ry:n kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miksi niin moni pieni- ja keskisuuri yritys toimii ilman kirjattua strategiaa ja mitkä tekijät saisivat yritykset aloittamaan strategiatyön. Tausta-aineistona käytettiin helmikuussa 2019 julkaistua yrittäjägallupia, jonka mukaan 67 prosentilla pienistä ja keskisuurista yrityksistä ei ole kirjallista strategiaa.

Teoreettinen viitekehys rajattiin käsittelemään strategian ja strategiatyön peruselementtejä sekä yleisimpiä eri tilanteissa hyödynnettäviä strategiatyökaluja, joista eri alojen eri ikäiset ja eri kokoiset yritykset voisivat löytää itselleen soveltuvimmat menetelmät. Teoreettinen viitekehys koottiin akateemisesta kirjallisuudesta ja sähköisistä lähteistä.

Tutkimuksellisen osion aineistoa selvitystä varten kerättiin laadullisen verkkokyselyn avulla Suoman Yrittäjät ry:n jäsenyrityksiltä, jotka työllistävät yli kymmenen henkeä ja Klaukkalan Yrittäjien aamukahvitilaisuuden yrittäjäkeskustelussa. Sähköiseen kyselyyn vastauksia saatiin 44 yrittäjältä. Keskustelutilaisuuteen osallistui yhdeksän yrittäjää.

Kerätyn aineiston perusteella pienten ja keskisuurten yritysten merkittävimmät syyt toimia ilman kirjoitettua strategiaa olivat seuraavat: strategia koetaan liian teoreettiseksi ja strategia koetaan tarpeettomaksi ja hyödyttömäksi. Kysymykseen, mitkä asiat helpottaisivat strategian tekemistä, vastaajista lähes 90 prosenttia valitsi vaihtoehdon ”strategian kokeminen tarpeelliseksi”.

Johtopäätöksenä kyselyn ja keskustelujen perusteella voitiin todeta, että käytännössä lähes jokainen yrittäjä ymmärsi ja tiedosti strategian tärkeyden. Merkittävä osa pienistä ja keskisuurista yrityksistä tekee jatkuvaa liiketoiminnan suunnittelua, osin kirjoitettuna, osin kirjoittamatta, mutta hyvin harvoin ”strategia” termin alla.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste