Etävastaanottojen kehittäminen kuntoutuspalveluissa - Ammattilaisten näkemyksiä kehittämistarpeista HUSissa
Malmberg, Miia (2020)
Malmberg, Miia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115956
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115956
Tiivistelmä
Tausta: Terveydenhuollon palvelut digitalisoituvat Suomessa nopeaan tahtiin. HUSissa on käynnistetty etävastaanottotoimintaa vaihtoehdoksi perinteisille vastaanotoille ja niiden käyttöönottomallia on kehitetty kuntoutuksen palveluissa.
Tarkoitus ja tavoite: Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli kuvata etävastaanottotoimintana toteutuvien kuntoutuspalveluiden kehittämiseen liittyviä tarpeita HUSin ammattilaisten näkökulmasta. Tavoitteena oli edistää kuntoutuspalveluiden etävastaanottotoiminnan kehittämistä.
Menetelmät: Tutkimuksellisena lähestymistapana käytettiin laadullista tutkimusotetta. Aineisto kerättiin ryhmäteemahaastattelulla, joka toteutettiin etänä kahdessa ryhmässä Skype for Business –sovelluksen välityksellä. Haastatteluihin osallistui yhteensä kuusi HUSin kuntoutuksen työntekijää. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä isällönanalyysillä.
Tulokset: Etävastaanottotoimintana toteutuvien kuntoutuspalveluiden kehittämiseen liittyvät tarpeet kohdentuivat palveluprosessin kehittämisen, etävastaanottojen käytön tukemisen kehittämiseen, kuntoutusmenetelmien kehittämiseen etävastaanotoille sopiviksi sekä etävastaanottoteknologian kehittämiseen. Kehittämisen toteuttamiseen liittyvät kehittämisen tarpeet puolestaan kohdentuivat kehittämisen lähtökohtiin, kehittämisprosessiin, kehittämisen tapoihin ja kehittämisen johtamiseen.
Johtopäätökset: Tuloksia voi hyödyntää etävastaanottotoimintana toteutuvien kuntoutuspalveluiden kehittämiseen HUSissa ja soveltuvin osin myös muissa vastaavissa toimintaympäristöissä. Keskeistä etävastaanottotoiminnan kehittämisessä on kehittämisen tarpeen tunnistaminen sekä asiakkaiden, ammattilaisten ja johdon välinen yhteistyö.
Tarkoitus ja tavoite: Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli kuvata etävastaanottotoimintana toteutuvien kuntoutuspalveluiden kehittämiseen liittyviä tarpeita HUSin ammattilaisten näkökulmasta. Tavoitteena oli edistää kuntoutuspalveluiden etävastaanottotoiminnan kehittämistä.
Menetelmät: Tutkimuksellisena lähestymistapana käytettiin laadullista tutkimusotetta. Aineisto kerättiin ryhmäteemahaastattelulla, joka toteutettiin etänä kahdessa ryhmässä Skype for Business –sovelluksen välityksellä. Haastatteluihin osallistui yhteensä kuusi HUSin kuntoutuksen työntekijää. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä isällönanalyysillä.
Tulokset: Etävastaanottotoimintana toteutuvien kuntoutuspalveluiden kehittämiseen liittyvät tarpeet kohdentuivat palveluprosessin kehittämisen, etävastaanottojen käytön tukemisen kehittämiseen, kuntoutusmenetelmien kehittämiseen etävastaanotoille sopiviksi sekä etävastaanottoteknologian kehittämiseen. Kehittämisen toteuttamiseen liittyvät kehittämisen tarpeet puolestaan kohdentuivat kehittämisen lähtökohtiin, kehittämisprosessiin, kehittämisen tapoihin ja kehittämisen johtamiseen.
Johtopäätökset: Tuloksia voi hyödyntää etävastaanottotoimintana toteutuvien kuntoutuspalveluiden kehittämiseen HUSissa ja soveltuvin osin myös muissa vastaavissa toimintaympäristöissä. Keskeistä etävastaanottotoiminnan kehittämisessä on kehittämisen tarpeen tunnistaminen sekä asiakkaiden, ammattilaisten ja johdon välinen yhteistyö.