Nanopinnoitteen vaikutus liikennemerkkien lumeentumiseen
Tarsa, Ville (2020)
Tarsa, Ville
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216257
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216257
Tiivistelmä
Liikennemerkkien puhdistaminen lumesta on teiden talvikunnossapidon yksi eniten aikaa vievistä toimenpiteistä. Liikennemerkkien tulee olla puhtaita ja selvästi luettavissa tienkäyttäjille. Vaikka uusi lumisade olisi tulossa, on liikennemerkit puhdistettava, kun tarvittavat tiet on saatu aurattua. Liikennemerkkien nanopinnoittamisella pyritään helpottamaan puhtaanapitoa, sillä nanopinnoitteen luvataan hylkivän lunta ja likaa talvikaudella.
Tässä opinnäytetyössä pyrittiin selvittämään nanopinnoituksen todellinen hyöty liikennemerkkien puhtaanapitoon talvikaudella. Kohteena oli Iin hoitourakan alue Pohjois-Pohjanmaalla, jossa talvet ovat vaihtelevia, kosteita, lauhoja ja lumisia.
Työn aikana liikennemerkkejä kuvattiin älypuhelimiin asennetuilla mobiilisovelluksilla. Valokuvat tarkasteltiin myöhemmin nettisovelluksen avulla. Data kerättiin yhteen säätietojen kanssa ja selvitettiin, kuinka monta nanopinnoitettua liikennemerkkiä talven aikana peittyi lumella.
Opinnäytetyössä selvisi, ettei nanopinnoitteella voi täysin estää liikennemerkkien lumeentumista, ja talven aikana havaittiinkin monia lumeen peittyneitä nanopinnoitettuja liikennemerkkejä. Iin hoitourakan tehdyt työtunnit liikennemerkkien puhdistamisessa osoittivat myös, että liikennemerkkejä oli puhdistettu yhtä paljon kuin edellisinä talvina. Opinnäytetyön testin tuloksiin saattoi vaikuttaa mittausjakson leuto ja vähäluminen talvi. Lumisia päiviä oli todella vähän ja sydäntalvi oli normaalia lämpimämpi. Nanopinnoitteella nähtiin kuitenkin olevan hyötyä liikennemerkkien puhdistamisprosessissa, sillä lumi lähti helpommin pois nanopinnoitetuista merkeistä kuin pinnoittamattomista.
Tässä opinnäytetyössä pyrittiin selvittämään nanopinnoituksen todellinen hyöty liikennemerkkien puhtaanapitoon talvikaudella. Kohteena oli Iin hoitourakan alue Pohjois-Pohjanmaalla, jossa talvet ovat vaihtelevia, kosteita, lauhoja ja lumisia.
Työn aikana liikennemerkkejä kuvattiin älypuhelimiin asennetuilla mobiilisovelluksilla. Valokuvat tarkasteltiin myöhemmin nettisovelluksen avulla. Data kerättiin yhteen säätietojen kanssa ja selvitettiin, kuinka monta nanopinnoitettua liikennemerkkiä talven aikana peittyi lumella.
Opinnäytetyössä selvisi, ettei nanopinnoitteella voi täysin estää liikennemerkkien lumeentumista, ja talven aikana havaittiinkin monia lumeen peittyneitä nanopinnoitettuja liikennemerkkejä. Iin hoitourakan tehdyt työtunnit liikennemerkkien puhdistamisessa osoittivat myös, että liikennemerkkejä oli puhdistettu yhtä paljon kuin edellisinä talvina. Opinnäytetyön testin tuloksiin saattoi vaikuttaa mittausjakson leuto ja vähäluminen talvi. Lumisia päiviä oli todella vähän ja sydäntalvi oli normaalia lämpimämpi. Nanopinnoitteella nähtiin kuitenkin olevan hyötyä liikennemerkkien puhdistamisprosessissa, sillä lumi lähti helpommin pois nanopinnoitetuista merkeistä kuin pinnoittamattomista.