Leikitäänkö? Havainnointivideo lapsen vapaasta leikistä
Niemelä, Jonna (2020)
Niemelä, Jonna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216301
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216301
Tiivistelmä
Leikki on lapsille erityisen tärkeää. Leikin kautta lapset oppivat ja harjoittelevat uusia taitoja sekä kehittävät ystävyyssuhteita. Vapaassa leikissä lapsi toimii leikin ohjaajana itse ja tekee leikkiin liittyviä päätöksiä. Toimintaterapiassa leikin ajatellaan olevan lapsuuden ensisijainen toiminta ja leikin itsessään ajatellaan olevan lapselle tärkeää ja merkityksellistä. Terapiassa leikkiä voidaan hyödyntää eri tavoin. Leikin havainnoinnin harjoittelu on osa toimintaterapeuttien koulutusta.
Projektini välittömänä tavoitteena oli suunnitella, toteuttaa ja koekäyttää havainnointivideo kolmen lapsen vapaasta leikistä. Tavoite saavutettiin projektin aikana ja projektin tuotoksena syntyi Leikitäänkö? -Havainnointivideo vapaasta leikistä. Video syntyi yhteistyössä Oulun ammattikorkeakoulun toimintaterapian tutkinto-ohjelman opettajien kanssa sekä yhteistyöperheiden kanssa. Kehitystavoitteena oli antaa Oulun ammattikorkeakoulun toimintaterapian tutkinto-ohjelman opiskelijoille kuvaa aidoista leikkitilanteista ja mahdollistaa leikin havainnoinnin harjoittelu. Toisena kehitystavoitteena oli että Oulun ammattikorkeakoulun toimintaterapian opettajat käyttävät havainnointivideota opettaessaan leikin havainnointia toimintaterapian ja sosiaalialan opiskelijoille. Lisäksi kehitystavoitteena oli, että videon käyttö vakiintuu osaksi toimintaterapiaopiskelijoiden ammattiopintoja.
Videon laatukriteereitä olivat lapsilähtöisyys, selkeys ja leikin vapaus. Videon laatukriteerit saavutettiin projektin aikana. Videon laatukriteerien tarkastelemiseksi havainnointivideosta kerättiin palautetta toimintaterapian tutkinto-ohjelman lehtoreilta, sosiaalialan lehtorilta ja -opiskelijoilta. Video viimeisteltiin heiltä saadun palautteen perusteella. Palautteen perusteella opettajat kokivat voivansa hyödyntää videota opetuskäytössä. Myös Leikisti vai oikeesti -opintojaksolle osallistuneet sosiaalialan opiskelijat kokivat, että video on hyödyllinen leikin havainnoinnin harjoittelussa.
Opinnäytetyöprojektin toimeksiantajia olivat Oulun ammattikorkeakoulun toimintaterapian lehtorit Pirjo Lappalainen ja Maarit Virtanen. Projekti toteutui syksyn 2017–kevään 2020 aikana. Opinnäytetyöprojektin tuotoksina syntyivät opinnäytetyö ja vapaan leikin havainnointivideo, johon on taltioituna sähköiseen muotoon aitoa videomateriaalia lasten sisä- ja ulkoleikeistä. Videon kesto on noin 22 minuuttia. Lopullinen video sisältää vain ulkoleikkimateriaalia yhteistyöperheen toiveiden mukaisesti. Videon leikit on jaoteltu toisistaan erilleen leikkien teemojen mukaan. Jatkotutkimusaiheena olisi mielenkiintoista saada tietoa miten vapaan leikin havainnointi voi tukea lapsen yksilöllistä toimintaterapiaprosessia.
Projektini välittömänä tavoitteena oli suunnitella, toteuttaa ja koekäyttää havainnointivideo kolmen lapsen vapaasta leikistä. Tavoite saavutettiin projektin aikana ja projektin tuotoksena syntyi Leikitäänkö? -Havainnointivideo vapaasta leikistä. Video syntyi yhteistyössä Oulun ammattikorkeakoulun toimintaterapian tutkinto-ohjelman opettajien kanssa sekä yhteistyöperheiden kanssa. Kehitystavoitteena oli antaa Oulun ammattikorkeakoulun toimintaterapian tutkinto-ohjelman opiskelijoille kuvaa aidoista leikkitilanteista ja mahdollistaa leikin havainnoinnin harjoittelu. Toisena kehitystavoitteena oli että Oulun ammattikorkeakoulun toimintaterapian opettajat käyttävät havainnointivideota opettaessaan leikin havainnointia toimintaterapian ja sosiaalialan opiskelijoille. Lisäksi kehitystavoitteena oli, että videon käyttö vakiintuu osaksi toimintaterapiaopiskelijoiden ammattiopintoja.
Videon laatukriteereitä olivat lapsilähtöisyys, selkeys ja leikin vapaus. Videon laatukriteerit saavutettiin projektin aikana. Videon laatukriteerien tarkastelemiseksi havainnointivideosta kerättiin palautetta toimintaterapian tutkinto-ohjelman lehtoreilta, sosiaalialan lehtorilta ja -opiskelijoilta. Video viimeisteltiin heiltä saadun palautteen perusteella. Palautteen perusteella opettajat kokivat voivansa hyödyntää videota opetuskäytössä. Myös Leikisti vai oikeesti -opintojaksolle osallistuneet sosiaalialan opiskelijat kokivat, että video on hyödyllinen leikin havainnoinnin harjoittelussa.
Opinnäytetyöprojektin toimeksiantajia olivat Oulun ammattikorkeakoulun toimintaterapian lehtorit Pirjo Lappalainen ja Maarit Virtanen. Projekti toteutui syksyn 2017–kevään 2020 aikana. Opinnäytetyöprojektin tuotoksina syntyivät opinnäytetyö ja vapaan leikin havainnointivideo, johon on taltioituna sähköiseen muotoon aitoa videomateriaalia lasten sisä- ja ulkoleikeistä. Videon kesto on noin 22 minuuttia. Lopullinen video sisältää vain ulkoleikkimateriaalia yhteistyöperheen toiveiden mukaisesti. Videon leikit on jaoteltu toisistaan erilleen leikkien teemojen mukaan. Jatkotutkimusaiheena olisi mielenkiintoista saada tietoa miten vapaan leikin havainnointi voi tukea lapsen yksilöllistä toimintaterapiaprosessia.