Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kodály-menetelmän hyödyntäminen lasten laulunopetuksessa

Voima, Elsa (2020)

Avaa tiedosto
voima_elsa.pdf (411.8Kt)
Lataukset: 


Voima, Elsa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216394
Tiivistelmä
Pääsin harjoittamaan lasten laulunopetusta osana Oulun ammattikorkeakoulun musiikkipedagogiikan opintoja. Koska lasten laulunopetukselle on vielä rajallinen määrä materiaalia, kiinnostuin siitä, mitä eri menetelmiä voisi hyödyntää opetuksessa. Kodály-menetelmä oli minulle entuudestaan tuttu, ja päätin tutkia, miten sitä voisi käyttää apuna lasten laulunopetuksessa. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten Kodály-menetelmästä voisi hyötyä lasten laulun instrumenttiopetuksessa. Työssä tutkitaan ensin Kodály-menetelmää omana ilmiönään luvussa kaksi, sitten lasten laulunopetusta kolmannessa luvussa ja lopuksi menetelmää osana lasten laulunopetusta. Opinnäytetyö koostuu kirjallisuuskatsauksesta sekä omista päätelmistä perustuen kirjallisuuteen ja omiin havaintoihini laulunopettajana. Lähdeaineistona olen käyttänyt opinnäytetöitä, artikkeleita, kirjallisuutta, väitöskirjoja sekä internet-julkaisuja.

Kodály-menetelmä laulunopetuksessa -luvussa kerrotaan, mitkä eri Kodály-menetelmän elementit voisivat olla hyödyllisiä opetuksessa. Kappaleessa kerrotaan oppilaan kokonaisvaltaisesta musiikillisesta kehityksestä muun muassa säveltapailun, yhteismusisoinnin sekä tulkinnan opetuksen avulla. Tämän lisäksi mainitaan myös mahdolliset ongelmat menetelmän käyttöön liittyen. Luvussa annetaan käytännön ohjeita siihen, miten Kodály-menetelmää voisi soveltaa opetukseen. Lopuksi todetaan, että menetelmä soveltuu pohjaksi lasten laulunopetukselle ja sen eri elementit ovat lasten musiikillisen kehityksen kannalta hyödyllisiä.

Kodály-menetelmän pohjalta voisi luoda metodin lasten laulunopetukselle. Opetuksen käytännön toteutukseen perehdyttäisiin enemmän, ja sitä varten kehitettäisiin opetusmateriaalia. Tämän lisäksi opetukselle voisi kehittää opetussuunnitelman. Aikomuksenani on jatkaa tutkimustyötä jatko-opintojeni aikana sekä työelämässä.

Tämä opinnäytetyö voi toimia info-pakettina laulupedagogeille, jotka opettavat tai aikovat opettaa lapsia, ja haluavat tutustua Kodály-menetelmään.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste