Palveluliiketoiminnan kehittäminen konepajojen kunnossapidossa
Muurikainen, Tomi (2020)
Muurikainen, Tomi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216433
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216433
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä luotiin Oulun Työstökonehuolto Oy:lle palvelusopimuspohja ja tutkittiin yrityksen asiakaskuntaa. Asiakaskunnan tutkinnan tarkoituksena oli löytää uusia liikevaihdollisesti kannattavia sopimusasiakkaiksi sitoutettavia yrityksiä. Lisäksi työssä luotiin huoltotöille raportointipohja ja parannettiin konekohtaista dokumentointia. Oulun Työstökonehuolto Oy on Pohjois-Suomen alueella toimiva metallintyöstökoneiden kunnossapitopalvelua tuottava yritys. Työn tavoitteena oli kehittää yrityksen palvelutoimintaa luomalla valmiuksia asiakaskunnan sitouttamiselle ja parantaa huoltotyö- ja konekohtaista dokumentointia.
Työn aloitettiin yrityksen toiminnan- ja tiedonhallintajärjestelmien nykytilaa kar-toittamalla. Asiakaskunta koostuu sopimusasiakkaista, vakituisesta asiakaskunnasta ja vaihtelevista asiakkaista. Vakituinen sitouttamaton asiakaskunta kartoitettiin yrityksen myyntilaskutustietoja tutkimalla. Tutkinnan tuloksena löydettiin 12 uutta palvelusopimusasiakkaiksi sitoutettavaa yritystä. Palvelusopimus luotiin yrityksen johtohenkilöstöä haastattelemalla ja perehtymällä yrityksen toiminnallisiin tekijöihin hyödyntäen Teknologiateollisuus ry:n yleisiä huoltosopimusehtoja.
Huoltotöiden raportoinnissa yrityksellä oli käytössään sisällöltään suppea asiakirjapohja. Konekohtaisessa dokumentoinnissa havaittiin ongelmia töiden jäljitettävyydessä ja koneeseen liittyvien tietojen tallennuksessa. Huoltoraportti luotiin raportin rakenteeseen ja asiasisältöön perehtymällä. Raportin sisältö määritettiin metallintyöstökoneiden dokumentteja tutkimalla ja hyödyntämällä toimialalta hankittua työkokemusta. Huoltoraportti linkitettiin toiminnanohjausjärjestelmään ja konekohtaista dokumentointia parannettiin järjestelmää muokkaamalla.
Kehitetyn dokumentoinnin ja järjestelmämuutosten avulla yrityksen sisäinen toiminta parantui. Työssä luotua palvelusopimusta voidaan hyödyntää työssä tutkitun asiakaskunnan sopimusneuvotteluissa. Palvelusopimuspohjan luominen ja asiakaskunnan tutkimustyö auttavat yritystä vakiinnuttamaan asemaansa markkinoilla. Kehitetyllä dokumentoinnilla ja kirjallisesti määritetyllä palvelutoiminnalla on myös varmasti vaikutuksia yrityksen asiakastyytyväisyyteen tulevaisuudessa.
Työn aloitettiin yrityksen toiminnan- ja tiedonhallintajärjestelmien nykytilaa kar-toittamalla. Asiakaskunta koostuu sopimusasiakkaista, vakituisesta asiakaskunnasta ja vaihtelevista asiakkaista. Vakituinen sitouttamaton asiakaskunta kartoitettiin yrityksen myyntilaskutustietoja tutkimalla. Tutkinnan tuloksena löydettiin 12 uutta palvelusopimusasiakkaiksi sitoutettavaa yritystä. Palvelusopimus luotiin yrityksen johtohenkilöstöä haastattelemalla ja perehtymällä yrityksen toiminnallisiin tekijöihin hyödyntäen Teknologiateollisuus ry:n yleisiä huoltosopimusehtoja.
Huoltotöiden raportoinnissa yrityksellä oli käytössään sisällöltään suppea asiakirjapohja. Konekohtaisessa dokumentoinnissa havaittiin ongelmia töiden jäljitettävyydessä ja koneeseen liittyvien tietojen tallennuksessa. Huoltoraportti luotiin raportin rakenteeseen ja asiasisältöön perehtymällä. Raportin sisältö määritettiin metallintyöstökoneiden dokumentteja tutkimalla ja hyödyntämällä toimialalta hankittua työkokemusta. Huoltoraportti linkitettiin toiminnanohjausjärjestelmään ja konekohtaista dokumentointia parannettiin järjestelmää muokkaamalla.
Kehitetyn dokumentoinnin ja järjestelmämuutosten avulla yrityksen sisäinen toiminta parantui. Työssä luotua palvelusopimusta voidaan hyödyntää työssä tutkitun asiakaskunnan sopimusneuvotteluissa. Palvelusopimuspohjan luominen ja asiakaskunnan tutkimustyö auttavat yritystä vakiinnuttamaan asemaansa markkinoilla. Kehitetyllä dokumentoinnilla ja kirjallisesti määritetyllä palvelutoiminnalla on myös varmasti vaikutuksia yrityksen asiakastyytyväisyyteen tulevaisuudessa.