KOHTI SUUNNITELMALLISEMPAA SEURATOIMINTAA : Urheiluseuran markkinointiviestinnän kehittäminen
Virsunen, Emmi (2020)
Virsunen, Emmi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316470
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316470
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee urheiluseuran markkinointiviestintää ja seuratoimintaa tutkimalla seuran nykytilannetta ja kartoittamalla seuran jäsenten mielikuvia seurasta ja sen toiminnasta. Opinnäytetyön toimeksiantaja on kuopiolainen erikoisseura Cheer Stars ry, jonka toiminta pohjautuu kilpacheerleadingiin ja cheertanssiin. Opinnäytetyön tarkoituksena oli perehtyä seuran nykytilanteeseen erityisesti markkinointiviestinnän näkökulmasta, selvittää kuinka seurajäsenet näkevät seuratoiminnan ja miten tehdä kehitysehdotukset miten toimintaa voidaan lähteä kehittämään. Opinnäytetyön tavoitteena on toimia toimeksiantajalle yhtenä työvälineenä seuran kehittämisessä ja antaa ulkopuolista näkemystä ja asiantuntijuutta toimeksiantajan kokemiin kehitysalueisiin. Opinnäytetyön tutkimusosa avaa toimeksiantajalle seuran nykytilannetta kyselyyn vastanneiden näkökulmasta ja lopussa esitettävät kehitysehdotukset vievät teorian, tutkimustulokset ja tehdyt havainnot konkretiaan.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu cheerledingin lajihistorian, Suomen urheilutoiminnan ja Cheer Stars ry:n katsauksista, sekä markkinointiviestinnän käsittelystä yhtenä markkinoinnin kilpailukeinoista. Viimeisenä teoriaosana käsitellään tiedonkeruun teoriaa ja taustaa, jonka kautta siirrytään toimeksiantajalle toteutettuun kyselytutkimukseen. Tutkimusosuus koostuu toimeksiantajalle toteutetusta kvantitatiivisesta tutkimuksesta, joka toteutettiin Webropol-kyselytyökalun avulla ja lähetettiin vastaajille sähköpostitse. Kyselytutkimuksen tarkoituksena on vastata asetettuihin tutkimusongelmiin ja kartoittaa kuinka seuran jäsenet sekä heidän vanhemmat näkevät seuran nykyisen tilan. Kyselytutkimuksen vastausten keskeisimmät havainnot olivat seurajäsenten erittäin positiivinen yleiskuva seurasta, mutta myös selkeät kehitysalueet markkinointiviestinnän eri osa-alueilla.
Tiedonkeruun teorian ja kyselytutkimuksen tulosten läpikäynnin sekä analysoinnin jälkeen opinnäytetyön kuudennessa kappaleessa esitetään kehitysehdotukset sekä lopuksi viimeisessä kappaleessa koko tutkimuksen yhteenveto sekä pohdinnat. Tutkijan omien havaintojen ja tutkimustulosten pohjalta tehdyt kehitysehdotukset antavat toimeksiantajalle suoria työvälineitä kehitystyöhön. Tärkeimmiksi kehityskohteiksi nousivat suunnitelmallisuuden lisääminen koko seuran toimintaan, mutta erityisesti markkinointiin ja markkinointiviestintään. Tavoitteiden asettaminen, resurssien määrittäminen ja tulosten analysointi sekä näiden osa-alueiden kirjaaminen ovat muun muassa kehitysaskelia, joiden avulla markkinointiviestintää voidaan tulevaisuudessa kehittää.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu cheerledingin lajihistorian, Suomen urheilutoiminnan ja Cheer Stars ry:n katsauksista, sekä markkinointiviestinnän käsittelystä yhtenä markkinoinnin kilpailukeinoista. Viimeisenä teoriaosana käsitellään tiedonkeruun teoriaa ja taustaa, jonka kautta siirrytään toimeksiantajalle toteutettuun kyselytutkimukseen. Tutkimusosuus koostuu toimeksiantajalle toteutetusta kvantitatiivisesta tutkimuksesta, joka toteutettiin Webropol-kyselytyökalun avulla ja lähetettiin vastaajille sähköpostitse. Kyselytutkimuksen tarkoituksena on vastata asetettuihin tutkimusongelmiin ja kartoittaa kuinka seuran jäsenet sekä heidän vanhemmat näkevät seuran nykyisen tilan. Kyselytutkimuksen vastausten keskeisimmät havainnot olivat seurajäsenten erittäin positiivinen yleiskuva seurasta, mutta myös selkeät kehitysalueet markkinointiviestinnän eri osa-alueilla.
Tiedonkeruun teorian ja kyselytutkimuksen tulosten läpikäynnin sekä analysoinnin jälkeen opinnäytetyön kuudennessa kappaleessa esitetään kehitysehdotukset sekä lopuksi viimeisessä kappaleessa koko tutkimuksen yhteenveto sekä pohdinnat. Tutkijan omien havaintojen ja tutkimustulosten pohjalta tehdyt kehitysehdotukset antavat toimeksiantajalle suoria työvälineitä kehitystyöhön. Tärkeimmiksi kehityskohteiksi nousivat suunnitelmallisuuden lisääminen koko seuran toimintaan, mutta erityisesti markkinointiin ja markkinointiviestintään. Tavoitteiden asettaminen, resurssien määrittäminen ja tulosten analysointi sekä näiden osa-alueiden kirjaaminen ovat muun muassa kehitysaskelia, joiden avulla markkinointiviestintää voidaan tulevaisuudessa kehittää.