Sisäänostoprosessi vaatetusalalla
Laaksonen, Jenni (2020)
Laaksonen, Jenni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216362
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216362
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on sisäänostoprosessi vaatetusalalla ja työssä keskitytään VILA vaateliikkeiden sisäänostoprosessiin. VILA on tanskalainen naistenvaateketju, joka on perustettu vuonna 1994. VILA kuuluu tanskalaisen BESTSELLER muotitalon omistukseen. Suomessa suurin osa VILA myymälöistä kuuluu Kotkan Garderobi Oy omistukseen ja yrityksen omistuksessa on tällä hetkellä 15 myymälää eri puolilla Suomea. Yritys on perustettu vuonna 2000 ja sen omistaja on Sari Pitkäpaasi, joka tekee myös sisäänostot liikkeisiin.
Työ on toteutettu kvalitatiivisena, eli laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä työssä on käytetty teemahaastatteluja ja tutkijan omia havaintoja. Tutkimuksen tarkoituksena on perehtyä oikean yrityksen sisäänostoprosessiin ja siihen mitä kaikkea se pitää sisällään. Tarkemmin perehdytään kevät/kesä kauden 2020 malliston ostoihin.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että sisäänostot pyörivät päällä koko ajan, koska ostoja tehdään 8 kertaa vuodessa. On tärkeää, että ostoihin valmistaudutaan kunnolla, jotta virhetuotteita tulisi mahdollisimman vähän myyntiin. Sisäänostajan tulee seurata muiden maiden trendejä ja miettiä, mitkä trendit mahdollisesti toimisivat Suomessa seuraavalla sesongilla. Myös asiakkailta tullut palaute on tärkeässä roolissa sisäänostoprosessissa.
Tuotteiden sisäänostaminen on pitkälti tulevan ennakoimista ja riskien ottamista. Historiasta ammennetaan jonkin verran tietoa, mutta historia ei ole pääroolissa ostoja miettiessä. Sesonki-ostot pyritään tekemään mahdollisimman lähellä tulevaa sesonkia, jolloin tiedetään paremmin mitkä ovat tulevan kauden päätrendit. Myös perustuotteet ovat tärkeä osa tuotemallistoja ja niitä ei saa unohtaa, koska nämä ovat jokaisen malliston peruspilari. Perustuotteet ovat ne tuotteet, jotka mallistoon ostetaan ensimmäisenä ja niistä siirrytään kohti sesonkia, esimerkiksi mekkoihin ja viimeisenä mallistoon ostetaan sesongin trendituotteet.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että sisäänostoprosessi on muutosvaiheessa ja vanhoja toimintatapoja joudutaan muuttamaaan, koska maailma muuttuu. Yksilöllisyys on suunta, johon halutaan keskittyä ja tuotteita ei osteta enää suurta määrää yhden tuotekategorian sisällä. Tuotejakaumaa halutaan hajauttaa eri tuotteisiin, jotta valikoima olisi monipuolisempi ja samalla riskit pienenevät.
Työ on toteutettu kvalitatiivisena, eli laadullisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä työssä on käytetty teemahaastatteluja ja tutkijan omia havaintoja. Tutkimuksen tarkoituksena on perehtyä oikean yrityksen sisäänostoprosessiin ja siihen mitä kaikkea se pitää sisällään. Tarkemmin perehdytään kevät/kesä kauden 2020 malliston ostoihin.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että sisäänostot pyörivät päällä koko ajan, koska ostoja tehdään 8 kertaa vuodessa. On tärkeää, että ostoihin valmistaudutaan kunnolla, jotta virhetuotteita tulisi mahdollisimman vähän myyntiin. Sisäänostajan tulee seurata muiden maiden trendejä ja miettiä, mitkä trendit mahdollisesti toimisivat Suomessa seuraavalla sesongilla. Myös asiakkailta tullut palaute on tärkeässä roolissa sisäänostoprosessissa.
Tuotteiden sisäänostaminen on pitkälti tulevan ennakoimista ja riskien ottamista. Historiasta ammennetaan jonkin verran tietoa, mutta historia ei ole pääroolissa ostoja miettiessä. Sesonki-ostot pyritään tekemään mahdollisimman lähellä tulevaa sesonkia, jolloin tiedetään paremmin mitkä ovat tulevan kauden päätrendit. Myös perustuotteet ovat tärkeä osa tuotemallistoja ja niitä ei saa unohtaa, koska nämä ovat jokaisen malliston peruspilari. Perustuotteet ovat ne tuotteet, jotka mallistoon ostetaan ensimmäisenä ja niistä siirrytään kohti sesonkia, esimerkiksi mekkoihin ja viimeisenä mallistoon ostetaan sesongin trendituotteet.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että sisäänostoprosessi on muutosvaiheessa ja vanhoja toimintatapoja joudutaan muuttamaaan, koska maailma muuttuu. Yksilöllisyys on suunta, johon halutaan keskittyä ja tuotteita ei osteta enää suurta määrää yhden tuotekategorian sisällä. Tuotejakaumaa halutaan hajauttaa eri tuotteisiin, jotta valikoima olisi monipuolisempi ja samalla riskit pienenevät.