Liikennemerkkien automaattinen inventointi
Räsänen, Tero (2020)
Räsänen, Tero
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216267
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216267
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin konenäön mahdollisuuksia liikennemerkkien inventoinnissa. Työssä tutkittiin Vaisala Oy:n RoadAI-tilannekuvapalvelun tunnistus- ja paikannustarkkuutta liikennemerkkien inventoinnissa. Opinnäytetyössä tutkittiin lisäksi, pystytäänkö konenäöllä arvioimaan liikennemerkkien kuntoa. RoadAI-tilannekuvapalvelun ohella tutkittiin myös muita konenäkömenetelmiä. Tavoitteena oli saada luotettavaa tietoa konenäköjärjestelmien tarkkuudesta tunnistaa ja paikantaa liikennemerkit.
Opinnäytetyössä perehdyttiin 1.6.2020 voimaan astuvan tieliikennelain laki- ja liikennemerkkimuutoksiin. Työssä tarkasteltiin myös kuntien velvoitetta toimittaa liikenteenohjauslaitteiden tiedot Digiroadiin. Opinnäytetyössä perehdyttiin liikennemerkkien inventointi menetelmiin. Työssä esitellään lisäksi liikennemerkkien kuntoluokitusta ja liikennemerkkirekisteriä ja perehdytään konenäköön, sen osiin ja käyttökohteisiin.
Aineisto kerättiin sähköpostikyselyillä ja puhelinhaastattelulla kaupungeille, jotka ovat käyttäneet tai testanneet konenäkömenetelmiä liikennemerkkien inventointiin. RoadAI-tilannekuvapalvelua koskeva sähköpostikysely lähetettiin myös Vaisala-yhtiölle. Opinnäytetyön perusteella Blom Kartta Blomstreet-palvelu tunnistaa ja paikantaa luotettavasti liikennemerkit. Normiopasteen-kuvauspalvelusta ja Vaisalan RoadAI-tilannekuvapalvelusta saadun tiedon perusteella konenäköjärjestelmien tarkkuudesta tunnistaa ja paikantaa liikennemerkkejä ei voida tehdä kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä, koska käytettävissä ollut aineisto oli suppea ja ei-numeerista. Opinnäytetyön perusteella Vaisalan RoadAI-tilannekuvapalvelu ei tunnista ja paikanna liikennemerkkejä vielä niin tarkasti, että sitä voitaisiin käyttää luotettavasti liikennemerkkien inventointiin. RoadAI-tilannekuvapalvelua käytetään kuitenkin tällä hetkellä teiden kuntokartoitukseen osassa kyselyyn osallistuneista kaupungeista.
Opinnäytetyössä perehdyttiin 1.6.2020 voimaan astuvan tieliikennelain laki- ja liikennemerkkimuutoksiin. Työssä tarkasteltiin myös kuntien velvoitetta toimittaa liikenteenohjauslaitteiden tiedot Digiroadiin. Opinnäytetyössä perehdyttiin liikennemerkkien inventointi menetelmiin. Työssä esitellään lisäksi liikennemerkkien kuntoluokitusta ja liikennemerkkirekisteriä ja perehdytään konenäköön, sen osiin ja käyttökohteisiin.
Aineisto kerättiin sähköpostikyselyillä ja puhelinhaastattelulla kaupungeille, jotka ovat käyttäneet tai testanneet konenäkömenetelmiä liikennemerkkien inventointiin. RoadAI-tilannekuvapalvelua koskeva sähköpostikysely lähetettiin myös Vaisala-yhtiölle. Opinnäytetyön perusteella Blom Kartta Blomstreet-palvelu tunnistaa ja paikantaa luotettavasti liikennemerkit. Normiopasteen-kuvauspalvelusta ja Vaisalan RoadAI-tilannekuvapalvelusta saadun tiedon perusteella konenäköjärjestelmien tarkkuudesta tunnistaa ja paikantaa liikennemerkkejä ei voida tehdä kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä, koska käytettävissä ollut aineisto oli suppea ja ei-numeerista. Opinnäytetyön perusteella Vaisalan RoadAI-tilannekuvapalvelu ei tunnista ja paikanna liikennemerkkejä vielä niin tarkasti, että sitä voitaisiin käyttää luotettavasti liikennemerkkien inventointiin. RoadAI-tilannekuvapalvelua käytetään kuitenkin tällä hetkellä teiden kuntokartoitukseen osassa kyselyyn osallistuneista kaupungeista.