Opiskelijaohjausosaaminen ammattitaitoa edistävässä harjoittelussa
Järvinen, Eveliina (2020)
Järvinen, Eveliina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216261
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216261
Tiivistelmä
Tarkoituksena oli kuvata kirjallisuuskatsauksen avulla, millaista osaamista ohjaajat tarvitsevat sairaanhoitajaopiskelijoiden ammattitaitoa edistävän harjoittelun ohjaamiseen. Sekä kuvata, millaista on sairaanhoitajien itsearvioitu opiskelijaohjausosaaminen, ja mitkä tekijät vaikuttivat ohjaajien opiskelijaohjausosaamiseen.
Tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa, jota voivat hyödyntää opiskelijaohjaajat sekä harjoitteluyksiköt. Tuloksia voidaan hyödyntää opiskelijoiden harjoittelun ohjauksessa, opiskelijaohjaajien koulutuksen tarpeen selvittämisessä ja koulutuksen suunnittelussa.
Opinnäytetyön menetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta, ja analysointi menetelmänä sisällönanalyysia.
Opiskelijaohjaajana toimiminen on haastavaa, ja vaatii opiskelijaohjaajalta laajaa osaamista ja tietämystä. Opiskelijaohjaajina toimivien sairaanhoitajien opiskelijaohjaus taidot ovat hyviä ja osin tyydyttäviä. Opiskelijaohjausosaamiseen vaikuttaa ohjaajakoulutus, ohjaukseen keskimäärin käytetty aika, ohjaajan sukupuoli, ikä, ammattinimike, terveysalan tutkinto, työsuhde, ohjauskokemus sekä työkokemus. Opiskelijaohjausosaamiseen vaikuttavista tekijöistä nousi eniten opiskelijaohjaajakoulutus, sen on todettu parantavan ohjausosaamista kaikilla osa-alueilla.
Tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa, jota voivat hyödyntää opiskelijaohjaajat sekä harjoitteluyksiköt. Tuloksia voidaan hyödyntää opiskelijoiden harjoittelun ohjauksessa, opiskelijaohjaajien koulutuksen tarpeen selvittämisessä ja koulutuksen suunnittelussa.
Opinnäytetyön menetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta, ja analysointi menetelmänä sisällönanalyysia.
Opiskelijaohjaajana toimiminen on haastavaa, ja vaatii opiskelijaohjaajalta laajaa osaamista ja tietämystä. Opiskelijaohjaajina toimivien sairaanhoitajien opiskelijaohjaus taidot ovat hyviä ja osin tyydyttäviä. Opiskelijaohjausosaamiseen vaikuttaa ohjaajakoulutus, ohjaukseen keskimäärin käytetty aika, ohjaajan sukupuoli, ikä, ammattinimike, terveysalan tutkinto, työsuhde, ohjauskokemus sekä työkokemus. Opiskelijaohjausosaamiseen vaikuttavista tekijöistä nousi eniten opiskelijaohjaajakoulutus, sen on todettu parantavan ohjausosaamista kaikilla osa-alueilla.