Valokuvan merkitys markkinoinnissa : Facebook markkinointi
Taskinen, Tommi (2020)
Taskinen, Tommi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115778
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060115778
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää asiat, jotka vaikuttavat valokuvan menestymiseen sosiaalisessa mediassa. Tutkimusmenetelmäksi valittiin toimintatutkimus. Tutkimuksen tarkoituksena on löytää sosiaalisen median julkaisuihin merkittävimmät asiat, joita tulee ottaa huomioon valokuvassa. Näin pienemmät yritykset saisivat keinoja, joilla tykkäysten määrää saataisiin lisättyä sosiaalisen median julkaisuissa.
Tutkimuksessa vakioitiin julkaisuaika, koska tutkimuksen resurssit olivat rajalliset. Tutkimusta varten otettiin kuvia ja ne julkaistiin sosiaalisessa mediassa, ja vertailtiin niiden keräämiä tykkäysmääriä. Tykkäysmääristä pyrittiin selvittämään, mitkä tekijät vaikuttivat kuvan suosioon.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan muutamia valokuvauksen tehokeinoja, kuten kuvan lukusuuntaa, kultaista leikkausta ja värien vaikutusta. Tutkimuksessa selvitetään, vaikuttavatko tehokeinot valokuvan suosioon.
Tutkimuksen tuloksena näkyy tekijät, joilla on merkitystä kuvan suosioon. Suurimmiksi tekijöiksi nousivat: ihmisen näkyminen kuvassa, huumori, ajankohtaisuus ja liikkeen oma persoonallisuus.
Tutkimuksessa vakioitiin julkaisuaika, koska tutkimuksen resurssit olivat rajalliset. Tutkimusta varten otettiin kuvia ja ne julkaistiin sosiaalisessa mediassa, ja vertailtiin niiden keräämiä tykkäysmääriä. Tykkäysmääristä pyrittiin selvittämään, mitkä tekijät vaikuttivat kuvan suosioon.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan muutamia valokuvauksen tehokeinoja, kuten kuvan lukusuuntaa, kultaista leikkausta ja värien vaikutusta. Tutkimuksessa selvitetään, vaikuttavatko tehokeinot valokuvan suosioon.
Tutkimuksen tuloksena näkyy tekijät, joilla on merkitystä kuvan suosioon. Suurimmiksi tekijöiksi nousivat: ihmisen näkyminen kuvassa, huumori, ajankohtaisuus ja liikkeen oma persoonallisuus.