Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Pelaajaa ohjaavan tehtäväjärjestelmän suunnittelu

Isoaho, Johannes (2020)

 
Avaa tiedosto
Isoaho_Johannes.pdf (1.102Mt)
Lataukset: 


Isoaho, Johannes
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316468
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin menestyneiden tietokoneroolipelien tehtäväjärjestelmiä ja niiden ominaisuuksia. Työtä varten selvitettiin hyvän tehtäväjärjestelmän ominaisuudet, tutkittiin pelaajan ohjaamista ja toteutettiin tehtäväjärjestelmä Kingdom Fall -peliin. Toteutetun tehtäväjärjestelmän tuli olla miellyttävän pelikokemuksen luomisen kannalta onnistunut, sekä toimia pelaajan ohjaamisen pääasiallisena tapana. Tietoa työhön kerättiin muun muassa analysoimalla tietokoneroolipelejä, lukemalla niistä kirjoitettuja tietosivuja, analysoimalla niistä tehtyjä videoita ja artikkeleita, sekä tutkimalla tieteellisiä julkaisuja ja kirjoja pelaajan ohjaamisesta.

Kingdom Fall -pelin tehtäväjärjestelmä toteutettiin osana opinnäytetyötä. Toteutetun tehtäväjärjestelmän oli tarkoitus toimia pohjana pelin lopulliselle tehtäväjärjestelmälle, sillä peli oli kehitysvaiheessa. Toteutuksella voitiin luoda ja testata kaikki vaadittavat tehtävätyypit pelin sisällä. Tehtäväjärjestelmän toteutusta tärkeämpänä pidettiin kuitenkin lopullisen tehtäväjärjestelmän suunnittelua ja sen soveltuvuutta pelaajan ohjaamiseen.

Tietokoneroolipelejä ja pelaajan ohjaamista tutkittaessa havaittiin tehtäväjärjestelmien tärkeys pelaajan ohjaamisen kannalta. Tehtäväjärjestelmiä käytetään usein pääasiallisena keinona pelattavan sisällön tuottamiselle ja pelaajan ohjaamiselle. Pelaajat suorittavat ennalta määriteltyjä tehtäviä pelin alkumetreistä asti, mutta kokevat silti tekevänsä itsenäisiä päätöksiä.

Tehtäväjärjestelmän toteutuksen kannalta Kingdom Fall -pelin keskeneräisyys oli ongelmallista, sillä lopullisen tehtäväjärjestelmän toteuttaminen oli mahdotonta. Pelin lopullisia tehtäviä ei oltu vielä suunniteltu, joten toteutusta oli testattava väliaikaisilla, mutta lopullisia tehtäviä mukailevilla tehtävillä. Tehtäväjärjestelmien tutkiminen oli haastavaa, sillä aihetta käsitteleviä tieteellisiä artikkeleita ja kirjoja on vähän.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste