dc.contributor.author | Isoaho, Johannes | |
dc.date.accessioned | 2020-06-03T11:45:11Z | |
dc.date.available | 2020-06-03T11:45:11Z | |
dc.date.issued | 2020 | - |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/342014 | |
dc.description.abstract | Tässä opinnäytetyössä tutkittiin menestyneiden tietokoneroolipelien tehtäväjärjestelmiä ja niiden ominaisuuksia. Työtä varten selvitettiin hyvän tehtäväjärjestelmän ominaisuudet, tutkittiin pelaajan ohjaamista ja toteutettiin tehtäväjärjestelmä Kingdom Fall -peliin. Toteutetun tehtäväjärjestelmän tuli olla miellyttävän pelikokemuksen luomisen kannalta onnistunut, sekä toimia pelaajan ohjaamisen pääasiallisena tapana. Tietoa työhön kerättiin muun muassa analysoimalla tietokoneroolipelejä, lukemalla niistä kirjoitettuja tietosivuja, analysoimalla niistä tehtyjä videoita ja artikkeleita, sekä tutkimalla tieteellisiä julkaisuja ja kirjoja pelaajan ohjaamisesta.
Kingdom Fall -pelin tehtäväjärjestelmä toteutettiin osana opinnäytetyötä. Toteutetun tehtäväjärjestelmän oli tarkoitus toimia pohjana pelin lopulliselle tehtäväjärjestelmälle, sillä peli oli kehitysvaiheessa. Toteutuksella voitiin luoda ja testata kaikki vaadittavat tehtävätyypit pelin sisällä. Tehtäväjärjestelmän toteutusta tärkeämpänä pidettiin kuitenkin lopullisen tehtäväjärjestelmän suunnittelua ja sen soveltuvuutta pelaajan ohjaamiseen.
Tietokoneroolipelejä ja pelaajan ohjaamista tutkittaessa havaittiin tehtäväjärjestelmien tärkeys pelaajan ohjaamisen kannalta. Tehtäväjärjestelmiä käytetään usein pääasiallisena keinona pelattavan sisällön tuottamiselle ja pelaajan ohjaamiselle. Pelaajat suorittavat ennalta määriteltyjä tehtäviä pelin alkumetreistä asti, mutta kokevat silti tekevänsä itsenäisiä päätöksiä.
Tehtäväjärjestelmän toteutuksen kannalta Kingdom Fall -pelin keskeneräisyys oli ongelmallista, sillä lopullisen tehtäväjärjestelmän toteuttaminen oli mahdotonta. Pelin lopullisia tehtäviä ei oltu vielä suunniteltu, joten toteutusta oli testattava väliaikaisilla, mutta lopullisia tehtäviä mukailevilla tehtävillä. Tehtäväjärjestelmien tutkiminen oli haastavaa, sillä aihetta käsitteleviä tieteellisiä artikkeleita ja kirjoja on vähän. | fi |
dc.description.abstract | The object of this thesis was to research the quest systems of succesful video games and identify their features. Research was also done on player guidance in video games and it’s relation to quest systems. An ideal player-guiding quest system was then designed for the game Kingdom Fall. A test version of the quest system was implemented within the game.
The implementation of the quest system was designed to offer a pleasant player experience as well as to work as the main method of guiding the player. In order to achieve this, information was gathered by analyzing role-playing video games, reading material written about them, and reading scientific articles and books about player guidance.
The quest system for Kingdom Fall was implemented as a part of this thesis. The game was still in development, so the implemented quest system was meant to work as a foundation for the game’s final quest system. It could be used to create and test all different quest types needed in the final game, although more emphasis was put on designing the final quest system and it’s player guidance properties.
The importance of quest systems in the player guidance of role-playing video games was discovered during the research. Quest systems are often used as the main source of playable content and player guidance in the genre. The players complete predefined tasks from the very beginning of the game, but are still confident that they are making independent decisions.
Because the game was still in development, it was impossible to implement the final quest system. The final quests of the game had not yet been designed so the quest system was tested with temporary quests reflecting the final designs. Research on quest system was difficult because of the lack of scientific articles and books on the subject. | en |
dc.language.iso | fin | - |
dc.rights | fi=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|sv=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|en=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.| | - |
dc.title | Pelaajaa ohjaavan tehtäväjärjestelmän suunnittelu | - |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | - |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:amk-2020060316468 | - |
dc.subject.specialization | Pelituotanto | - |
dc.subject.degreeprogram | fi=Tietojenkäsittely|sv=Informationsbehandling|en=Business Information Technology| | - |
dc.subject.yso | roolipelit | - |
dc.subject.yso | tehtävät | - |
dc.subject.yso | videopelit | - |
dc.subject.yso | ohjaus (neuvonta ja opastus) | - |
dc.relation.contractor | Skydome Entertainment Oy | - |
dc.subject.discipline | Tietojenkäsittely | - |