Miesten irtotakin ja liivin valmistaminen etäopetuksena: Deskriptiivinen tapaustutkimus kädentaitojen etäopetuksesta korona-aikana
Hyvönen, Anu (2020)
Hyvönen, Anu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316616
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316616
Tiivistelmä
Koronaepidemia toi opettajien työhön nopean muutoksen: oppilaitoksissa annettava opetus muuttui vuorokaudessa etäopetukseksi. Tämä opinnäytetyö kertoo opettajan työstä sekä sen eri muodoista keskittyen erityisesti etäopettamiseen ja siinä esiintyviin haasteisiin vaatetusalan opettajan sekä yhden opiskelijan kokemana, hänen valmistaessaan miesten irtotakkia kotonaan. Tapaustutkimuksen toteutusmuotona on käytetty havainnointia sekä autenttisista Teams- videoneuvottelutilanteista että niiden tallenteista sekä WhatsApp.n välityksellä opettajan ja opiskelijan keskinäisestä viestinnästä syntyneistä keskusteluista ja videoista. Havainnot ovat sekä aukikirjoitettu että esitetty pieninä videonäytteinä todellisista tilanteista.
Tutkimuksen mukaan haasteet keskittyvät teknisiin asioihin, kuten kuvamateriaalin näkyvyyteen sekä oikeanlaisen terminologian löytämiseen opettajan ja opiskelijan välillä. Valmistettava materiaali asettaa haasteen opettajalle, joka ei saa näppituntumaa työhön esimerkiksi syötösten osalta. Myös musta väri aiheuttaa kuvan vastaanottajalle heikon yksityiskohtien näkyvyyden, mikä hankaloittaa ohjaamista. Mittasuhteiden hahmottaminen on haastavampaa kuin lähiopetuksessa, samoin valmistettavan tuotteen kokonaisuuden tulkintaan tarvitsee harjaantua. Opiskelijalle haasteet ovat tekniset sekä ympäristö, sillä opiskelija on työskennellyt esimerkiksi kaavoituksen ja leikkuun osalta lattialla.
Työn toisena tavoitteena ollutta valinnaiseen tutkinnon osaan tehtyä miesten liivin etäoppimispakettia; kirjallista pienempiin osiin jaettua peruskaavan piirto-ohjetta sekä videoina toteutettujen valmistusohjeiden soveltuvuutta käytäntöön on yhden opiskelijan toimesta kokeiltu ja saatu palautetta sekä kehittämisideoita jatkoa varten.
Opiskelija koki tallenteet hyvinä opetusmuotoina, koska niitä voi katsoa uudelleen ja uudelleen aina oman valmistuksellisen tilanteen niin vaatiessa. Hän toivoi videoiden lisääntyvän jatkossa paitsi kokonaisten perustuotteiden, joita jokainen opiskelija voi mieltymystensä ja tavoitteidensa mukaan varioida, myös erilaisten yksityiskohtien osalta.
Tämän työn hyötyarvona on kokemus siitä, että ompelemista voi opettaa myös etänä. Työ antaa vinkkejä jatkoa ajatellen niille, joille kokemus on vielä läpikäymättä. Se asettaa erilaisia haasteita kuin lähiopetus, mutta se on erittäin opettavaista paitsi ammatillisesti ja välineistöllisesti, myös itsetuntemuksen osalta opettajalle. Opiskelijalle se on mm. ammatillisen sanaston haltuun ottamisen paikka, poikkileikkauskuvien ymmärtämisen todellinen testitilanne sekä itsenäisen ajattelun ja -toiminnan kasvattamisen mahdollisuus.
Tutkimuksen mukaan haasteet keskittyvät teknisiin asioihin, kuten kuvamateriaalin näkyvyyteen sekä oikeanlaisen terminologian löytämiseen opettajan ja opiskelijan välillä. Valmistettava materiaali asettaa haasteen opettajalle, joka ei saa näppituntumaa työhön esimerkiksi syötösten osalta. Myös musta väri aiheuttaa kuvan vastaanottajalle heikon yksityiskohtien näkyvyyden, mikä hankaloittaa ohjaamista. Mittasuhteiden hahmottaminen on haastavampaa kuin lähiopetuksessa, samoin valmistettavan tuotteen kokonaisuuden tulkintaan tarvitsee harjaantua. Opiskelijalle haasteet ovat tekniset sekä ympäristö, sillä opiskelija on työskennellyt esimerkiksi kaavoituksen ja leikkuun osalta lattialla.
Työn toisena tavoitteena ollutta valinnaiseen tutkinnon osaan tehtyä miesten liivin etäoppimispakettia; kirjallista pienempiin osiin jaettua peruskaavan piirto-ohjetta sekä videoina toteutettujen valmistusohjeiden soveltuvuutta käytäntöön on yhden opiskelijan toimesta kokeiltu ja saatu palautetta sekä kehittämisideoita jatkoa varten.
Opiskelija koki tallenteet hyvinä opetusmuotoina, koska niitä voi katsoa uudelleen ja uudelleen aina oman valmistuksellisen tilanteen niin vaatiessa. Hän toivoi videoiden lisääntyvän jatkossa paitsi kokonaisten perustuotteiden, joita jokainen opiskelija voi mieltymystensä ja tavoitteidensa mukaan varioida, myös erilaisten yksityiskohtien osalta.
Tämän työn hyötyarvona on kokemus siitä, että ompelemista voi opettaa myös etänä. Työ antaa vinkkejä jatkoa ajatellen niille, joille kokemus on vielä läpikäymättä. Se asettaa erilaisia haasteita kuin lähiopetus, mutta se on erittäin opettavaista paitsi ammatillisesti ja välineistöllisesti, myös itsetuntemuksen osalta opettajalle. Opiskelijalle se on mm. ammatillisen sanaston haltuun ottamisen paikka, poikkileikkauskuvien ymmärtämisen todellinen testitilanne sekä itsenäisen ajattelun ja -toiminnan kasvattamisen mahdollisuus.