Isännöinnin liiketoiminnan laajentaminen asukaspalveluihin
Nieminen, Kari (2020)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216463
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060216463
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää vaatimukset isännöinnin liiketoiminnan laajentamisesta asukaspalveluihin. Asukaspalveluita ovat esimerkiksi kodin puhtaus- ja siivouspalvelut, kodin remonttipalvelut, kuljetus- ja asiointipalvelut sekä digiapu.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää palvelumuotoilun menetelmiä hyödyntäen asukaspalvelujen kehittämisen työkalupakki, jonka avulla isännöintiyritys voi järjestelmällisesti selvittää asukaspalveluiden tarpeita asiakaskunnassaan, arvioita uusia liiketoimintamahdollisuuksia, kehittää uusia palveluita ja rakentaa palvelukumppaniverkostoa.
Tutkimuksessa haastateltiin helsinkiläisen alueellisen isännöintiyrityksen hallituksen puheenjohtajia alueen asukaspalvelutarpeista. Kirjallisena lähdeaineistona käytettiin tunnettujen palvelumuotoilijoiden, palvelujen johtamisen ja markkinoinnin sekä liiketoimintaverkostojen kehittäjien teoksia.
Työssä kehitettiin kuusivaiheinen asukaspalvelujen kehittämismalli sisältäen nykytila-analyysin, asiakastarpeen ymmärtämisen, palveluratkaisujen kehittämisen, palvelujen tuotteistamisen ja pilotoinnin, palvelujen lanseerauksen ja tuotannon sekä palvelujen jatkuvan kehittämisen työkalut. Työkalupakki sisältää yhteensä 17 mallinnustyökalua.
Isännöintiyritys voi tämän työkalupakin avulla viedä läpi asukaspalvelujen kehittämishankkeen vaihe vaiheelta ja varmistaa, että kaikki tärkeät asiat tulee tarkistettua uusia palveluita ja uutta liiketoimintaa kehitettäessä.
Opinnäytetyö on hyödyksi isännöintiyritysten toimitusjohtajille, palvelujen kehittäjille, asukaspalvelu- ja kotipalveluyrittäjille sekä aiheen opiskelijoille.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää palvelumuotoilun menetelmiä hyödyntäen asukaspalvelujen kehittämisen työkalupakki, jonka avulla isännöintiyritys voi järjestelmällisesti selvittää asukaspalveluiden tarpeita asiakaskunnassaan, arvioita uusia liiketoimintamahdollisuuksia, kehittää uusia palveluita ja rakentaa palvelukumppaniverkostoa.
Tutkimuksessa haastateltiin helsinkiläisen alueellisen isännöintiyrityksen hallituksen puheenjohtajia alueen asukaspalvelutarpeista. Kirjallisena lähdeaineistona käytettiin tunnettujen palvelumuotoilijoiden, palvelujen johtamisen ja markkinoinnin sekä liiketoimintaverkostojen kehittäjien teoksia.
Työssä kehitettiin kuusivaiheinen asukaspalvelujen kehittämismalli sisältäen nykytila-analyysin, asiakastarpeen ymmärtämisen, palveluratkaisujen kehittämisen, palvelujen tuotteistamisen ja pilotoinnin, palvelujen lanseerauksen ja tuotannon sekä palvelujen jatkuvan kehittämisen työkalut. Työkalupakki sisältää yhteensä 17 mallinnustyökalua.
Isännöintiyritys voi tämän työkalupakin avulla viedä läpi asukaspalvelujen kehittämishankkeen vaihe vaiheelta ja varmistaa, että kaikki tärkeät asiat tulee tarkistettua uusia palveluita ja uutta liiketoimintaa kehitettäessä.
Opinnäytetyö on hyödyksi isännöintiyritysten toimitusjohtajille, palvelujen kehittäjille, asukaspalvelu- ja kotipalveluyrittäjille sekä aiheen opiskelijoille.