Understanding the Process of Rebranding and Ensuring that it Brings Value to the Company: Case Company Kreivitalo Oy
Anttila, Veera (2020)
Anttila, Veera
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316641
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316641
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli perehtyä brändin luomiseen ja uudistukseen sekä tutkia työn toimeksiantajan, Kreivitalon, brändiuudistuksen onnistumista ja varmistaa sen tuoma lisäarvo yritykselle. Tarkoituksena oli selvittää, miten Kreivitalon tärkeä sidosryhmä suhtautuu uudistukseen ja havaita kehityskohteita, joiden avulla voitaisiin varmistaa uuden brändin onnistunut integraatio toimeksiantajan kohderyhmille.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu brändin luomisen, uudistamisen ja
arvonmuodostuksen perusteista sekä niiden hyötyjen maksimointi sosiaalisen median kautta. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena haastattelemalla toimeksiantajan sidosryhmän jäseniä ja tutkimalla, miten brändiuudistus on otettu vastaan heidän joukossaan. Lisäksi uudistuksen tekijäyrityksen avainhenkilöitä haastateltiin, jotta saatiin kattava kuva toimeksiantajan brändin uudistamisen vaiheista sekä yhteistyön tulevaisuuden suunnitelmista.
Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että Kreivitalon brändiuudistus herättää sidosryhmissä vain positiivisia mielikuvia. Brändi identiteetin ja mielikuvien välillä havait-tiin selkeä yhtenäisyys ja Kreivitalon asiantunteva asiakaspalvelu ja laadukkaat,
ainutlaatuiset tuotteet tuovat yritykselle kaivattua lisäarvoa. Tulosten perusteella brändiuudistusta olisi pitänyt kuitenkin kommunikoida aktiivisemmin sidosryhmille. Lisäksi yksikään sidosryhmän edustaja ei ollut tutustunut Kreivitaloon
sosiaalisen median kautta mikä on ristiriidassa tavoitteiden kanssa sekä vaikeuttaa asiakaskunnan laajentamista ja tunnettavuuden saavuttamista muissa Pohjanmaan maakunnissa. The purpose of this study was to assist Kreivitalo Oy to gain better understanding of their rebranding process and ensure that rebranding creates value for the company in the future. The focus was on examining how the rebranding has been received among stakeholders and identifying improvement areas that would ensure successful integration of the new brand among the case company’s target groups.
The theoretical framework of the research consists of the fundamentals of branding, rebranding and value creation as well as maximizing their benefits through social media. The study was carried out as a qualitative research by organizing semi-struc-tured interviews with stakeholders and examining how the rebranding was perceived by them. Additionally, the key members of the rebranding process at Seger Marketing were interviewed to gain more detailed information of the rebranding process as well as discuss future objectives regarding the collaboration.
According to the research results Kreivitalo’s brand stimulated only positive images in the minds of stakeholders. Clear congruence between the brand identity and
image were identified. Customer service and unique, high-qualitative products were identified as company’s value drivers. However, the results show that rebranding should have been communicated more actively to the target groups. In addition, none of the stakeholders became acquainted with Kreivitalo through social media which creates contradiction regarding the importance of their social media presence and challenges remain when the aim is to expand customer base and gain awareness in other regions of Ostrobothnia.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu brändin luomisen, uudistamisen ja
arvonmuodostuksen perusteista sekä niiden hyötyjen maksimointi sosiaalisen median kautta. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena haastattelemalla toimeksiantajan sidosryhmän jäseniä ja tutkimalla, miten brändiuudistus on otettu vastaan heidän joukossaan. Lisäksi uudistuksen tekijäyrityksen avainhenkilöitä haastateltiin, jotta saatiin kattava kuva toimeksiantajan brändin uudistamisen vaiheista sekä yhteistyön tulevaisuuden suunnitelmista.
Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että Kreivitalon brändiuudistus herättää sidosryhmissä vain positiivisia mielikuvia. Brändi identiteetin ja mielikuvien välillä havait-tiin selkeä yhtenäisyys ja Kreivitalon asiantunteva asiakaspalvelu ja laadukkaat,
ainutlaatuiset tuotteet tuovat yritykselle kaivattua lisäarvoa. Tulosten perusteella brändiuudistusta olisi pitänyt kuitenkin kommunikoida aktiivisemmin sidosryhmille. Lisäksi yksikään sidosryhmän edustaja ei ollut tutustunut Kreivitaloon
sosiaalisen median kautta mikä on ristiriidassa tavoitteiden kanssa sekä vaikeuttaa asiakaskunnan laajentamista ja tunnettavuuden saavuttamista muissa Pohjanmaan maakunnissa.
The theoretical framework of the research consists of the fundamentals of branding, rebranding and value creation as well as maximizing their benefits through social media. The study was carried out as a qualitative research by organizing semi-struc-tured interviews with stakeholders and examining how the rebranding was perceived by them. Additionally, the key members of the rebranding process at Seger Marketing were interviewed to gain more detailed information of the rebranding process as well as discuss future objectives regarding the collaboration.
According to the research results Kreivitalo’s brand stimulated only positive images in the minds of stakeholders. Clear congruence between the brand identity and
image were identified. Customer service and unique, high-qualitative products were identified as company’s value drivers. However, the results show that rebranding should have been communicated more actively to the target groups. In addition, none of the stakeholders became acquainted with Kreivitalo through social media which creates contradiction regarding the importance of their social media presence and challenges remain when the aim is to expand customer base and gain awareness in other regions of Ostrobothnia.