Eurytmia steinerpedagogisen varhaiskasvatuksen metodina Suomessa
Koivisto, Anna (2011)
Koivisto, Anna
Vaasan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011102413965
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011102413965
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni taustavaikuttajana on ollut suuntaava harjoittelujakso, jonka suoritin Vaasan steinerpäiväkoti Tiitiäisessä keväällä 2011. Työssä keskitytään tutkimaan eurytmian käyttöä Suomessa sekä sen merkitystä lapsen fyysiselle, psyykkiselle ja sosiaaliselle kasvulle.
Steinerpedagogiikkaa on Suomessa harjoitettu 1950-luvulta lähtien. Se pohjautuu itävaltalaisen luonnontieteilijä-pedagogi Rudolf Steinerin ihmiskäsitykseen. Eurytmia on osa steinerpedagogista varhaiskasvatusta. Käytännössä se toteutuu tuokioissa, joissa lapsiryhmä liikehtii ohjatusti sadun rytmissä. Eurytmialla ajatellaan olevan positiivinen vaikutuksensa lapsen kehitykselle ja oppimiselle.
Opinnäytetyön empiirinen osio toteutettiin tekemällä kyselytutkimus Suomen steinerpäiväkotien johtajille. 16 johtajaa 41:stä eli 40 % kokonaisjoukosta päätyi vastaamaan kyselyyn. Kyselylomake käsittää avoimia kysymyksiä ja monivalintakohtia. Vastauksia analysoitiin sekä kvantitatiivisesti että kvalitatiivisesti.
Tutkimuksessa käy ilmi, että läheskään kaikissa steinerpäiväkodeissa eurytmiaa ei harjoiteta, vaikka se koettaisiinkin varsin toivotuksi. Yhtä kertaa viikossa pidetään sopivana määränä eurytmialle, jonka tehtävänä on tukea fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista kehitystä mm. ilon, mielikuvituksen, toisten huomioon ottamisen, oppimisen, tasapainoisuuden, yhteenkuulumisentunteen, kehonhallinnan ja motoriikan harjoituksen kautta.
Suuri osa kyselyyn vastanneista on sitä mieltä, että eurytmia sopisi myös muihin kuin steinerpedagogiikkaa harjoittaviin päiväkoteihin sen kehitystä tukevien vaikutusten vuoksi. Henkilökunnan ja lasten suhtautuminen eurytmiaan on yleisesti erittäin positiivista tai positiivista.
Steinerpedagogiikkaa on Suomessa harjoitettu 1950-luvulta lähtien. Se pohjautuu itävaltalaisen luonnontieteilijä-pedagogi Rudolf Steinerin ihmiskäsitykseen. Eurytmia on osa steinerpedagogista varhaiskasvatusta. Käytännössä se toteutuu tuokioissa, joissa lapsiryhmä liikehtii ohjatusti sadun rytmissä. Eurytmialla ajatellaan olevan positiivinen vaikutuksensa lapsen kehitykselle ja oppimiselle.
Opinnäytetyön empiirinen osio toteutettiin tekemällä kyselytutkimus Suomen steinerpäiväkotien johtajille. 16 johtajaa 41:stä eli 40 % kokonaisjoukosta päätyi vastaamaan kyselyyn. Kyselylomake käsittää avoimia kysymyksiä ja monivalintakohtia. Vastauksia analysoitiin sekä kvantitatiivisesti että kvalitatiivisesti.
Tutkimuksessa käy ilmi, että läheskään kaikissa steinerpäiväkodeissa eurytmiaa ei harjoiteta, vaikka se koettaisiinkin varsin toivotuksi. Yhtä kertaa viikossa pidetään sopivana määränä eurytmialle, jonka tehtävänä on tukea fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista kehitystä mm. ilon, mielikuvituksen, toisten huomioon ottamisen, oppimisen, tasapainoisuuden, yhteenkuulumisentunteen, kehonhallinnan ja motoriikan harjoituksen kautta.
Suuri osa kyselyyn vastanneista on sitä mieltä, että eurytmia sopisi myös muihin kuin steinerpedagogiikkaa harjoittaviin päiväkoteihin sen kehitystä tukevien vaikutusten vuoksi. Henkilökunnan ja lasten suhtautuminen eurytmiaan on yleisesti erittäin positiivista tai positiivista.