KIRJALLISUUSKATSAUS VANHEMMAN JA LAPSEN VÄLISESTÄ VARHAISESTA VUOROVAIKUTUKSESTA
Kotikumpu, Eeva-Leena; Laurila, Maiju (2020)
Kotikumpu, Eeva-Leena
Laurila, Maiju
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316613
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316613
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli koota tietoa vanhemman ja lapsen välisestä varhaisesta vuorovaikutuksesta ja sen merkityksestä lapsen psyykkiseen kehitykseen. Tavoitteena oli tehdä kokonaisuus jo tutkitusta tiedosta ja lisätä tietoa terveydenhuollon ammattilaisille, opiskelijoille sekä vanhemmille.
Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Opinnäytetyössä mukailimme systemaattista kirjallisuuskatsausta. Systemaattisen kirjallisuuskatsauksen vaatimukset eivät täyttyneet täysin, koska laatua ei arvioitu ja hakuja ei tehty erikseen systemaattisesti arvioiden. Tutkimusongelmana oli; Millainen merkitys varhaisella vuorovaikutuksella on lapsen psyykkiseen kehitykseen ja millä tavoilla sitä voidaan tukea?
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsittelimme vanhemmuutta, varhaista vuorovaikutusta, lapsen kehitysvaiheita sekä kiintymyssuhteita. Lisäksi tarkastelimme varhaisen vuorovaikutuksen merkitystä lapsen psyykkiseen kehitykseen.
Käytimme tiedonhaussa seuraavia tietokantoja: Medic, Melin-da, Pubmed, Cinahl sekä Joanna Briggs Institute, joista lopulta Medic sekä Cinahl antoivat meille yhdeksän aineistoaan, jotka vastasivat tutkimuskysymykseemme. Analyysimenetelmänä käytimme induktiivista analyysiä.
Tuloksissa kävi ilmi, että varhaisella vuorovaikutuksella ja varhaisella kiintymyssuhteella on lapsen elämässä kauaskantoisia vaikutuksia. Normaalia varhaista vuorovaikutusta sekä kiintymyssuhteiden kehittymistä voi heikentää useat eri tekijät. Lisäksi tuloksista ilmeni, että riskitekijöiden varhainen tunnistaminen ja hoitoon ohjaaminen on olennainen asia neuvolatyötä.
Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Opinnäytetyössä mukailimme systemaattista kirjallisuuskatsausta. Systemaattisen kirjallisuuskatsauksen vaatimukset eivät täyttyneet täysin, koska laatua ei arvioitu ja hakuja ei tehty erikseen systemaattisesti arvioiden. Tutkimusongelmana oli; Millainen merkitys varhaisella vuorovaikutuksella on lapsen psyykkiseen kehitykseen ja millä tavoilla sitä voidaan tukea?
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsittelimme vanhemmuutta, varhaista vuorovaikutusta, lapsen kehitysvaiheita sekä kiintymyssuhteita. Lisäksi tarkastelimme varhaisen vuorovaikutuksen merkitystä lapsen psyykkiseen kehitykseen.
Käytimme tiedonhaussa seuraavia tietokantoja: Medic, Melin-da, Pubmed, Cinahl sekä Joanna Briggs Institute, joista lopulta Medic sekä Cinahl antoivat meille yhdeksän aineistoaan, jotka vastasivat tutkimuskysymykseemme. Analyysimenetelmänä käytimme induktiivista analyysiä.
Tuloksissa kävi ilmi, että varhaisella vuorovaikutuksella ja varhaisella kiintymyssuhteella on lapsen elämässä kauaskantoisia vaikutuksia. Normaalia varhaista vuorovaikutusta sekä kiintymyssuhteiden kehittymistä voi heikentää useat eri tekijät. Lisäksi tuloksista ilmeni, että riskitekijöiden varhainen tunnistaminen ja hoitoon ohjaaminen on olennainen asia neuvolatyötä.