Katsastustoiminnan lisääminen monimerkkikorjaamon palveluihin
Leskelä, Samuli (2020)
Leskelä, Samuli
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316730
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060316730
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kartoitettiin kevyiden ajoneuvojen määräaikais- ja valvontatarkastustoiminnan aloittamisen vaatimuksia monimerkkikorjaamolle. Työn tilaajana toimi Autokorjaamo Nikunen. Työssä tutustuttiin Suomen katsastustoiminnan historiaan ja katsastuslainsäädännön muutoksiin ja niiden vaikutuksiin katsastustoiminnan aloittamisen kannalta.
Työssä selvitettiin lain ja viranomaisten asettamat vaatimukset määräaikais- ja valvontatarkastuksia suorittavalle yritykselle. Työhön kerättiin keskeisimmät asiat katsastuslaista ja muista viranomaislähteistä, kuten katsastusluvan hakijaa, katsastajaa, toimitiloja, laitteita ja laadunvalvontaa koskevat vaatimukset. Työssä laadittiin myös layout-suunnitelmat katsastuslinjastosta korjaamon tiloihin nykyistä toimintaa ja laitekantaa mukaillen.
Työn perustana käytettiin 1.7.2014 voimaantullutta katsastuslakia, joka mahdollisti korjaamoyrityksille myös katsastuksien suorittamisen. Lain pohjalta selvitettiin katsastusluvan saamisen edellytykset, kuten luvanhakijaa ja katsastajaa koskevat vaatimukset. Liikenne- ja viestintäviraston määräyksen TRAFICOM/94445 avulla saatiin tiedot kat-sastustoimipaikoilta vaadittavista tiloista ja laitteista. Näiden tietojen pohjalta pystyttiin kartoittamaan, mitä Autokorjaamo Nikuselta jo ennestään löytyvistä laitteista voi käyttää katsastustoiminnassa ja mitä laitteita pitää vielä hankkia.
Lakien ja määräysten pohjalta saatiin laadittua layout-suunnitelmat katsastuslinjastosta, jotka täyttävät tila- ja laitevaatimukset. Hankittavista laitteista esitettiin varteenotettavat vaihtoehdot ja niiden hankintakustannukset. Tuloksena voidaankin todeta, että katsastustoiminnan aloittaminen vaatisi yritykseltä noin 3 500 euron laiteinvestoinnit, jos erillistä katsastusnostinta ei päätetä hankkia. Suurimmat kustannukset syntyisivät työvoiman palkkaamisesta, sillä yrityksessä ei työskentele katsastustoiminnasta vastaavan henkilön vaatimuksia täyttävää henkilöä. Myös laadunhallintajärjestelmän luominen ja ylläpitäminen vaatisi yritykseltä rahallista ja ajallista panostusta. Todellisiin toimenpiteisiin katsastustoiminnan aloittamisen kannalta ei vielä ryhdytty muun muassa koronaviruspandemian takia.
Työssä selvitettiin lain ja viranomaisten asettamat vaatimukset määräaikais- ja valvontatarkastuksia suorittavalle yritykselle. Työhön kerättiin keskeisimmät asiat katsastuslaista ja muista viranomaislähteistä, kuten katsastusluvan hakijaa, katsastajaa, toimitiloja, laitteita ja laadunvalvontaa koskevat vaatimukset. Työssä laadittiin myös layout-suunnitelmat katsastuslinjastosta korjaamon tiloihin nykyistä toimintaa ja laitekantaa mukaillen.
Työn perustana käytettiin 1.7.2014 voimaantullutta katsastuslakia, joka mahdollisti korjaamoyrityksille myös katsastuksien suorittamisen. Lain pohjalta selvitettiin katsastusluvan saamisen edellytykset, kuten luvanhakijaa ja katsastajaa koskevat vaatimukset. Liikenne- ja viestintäviraston määräyksen TRAFICOM/94445 avulla saatiin tiedot kat-sastustoimipaikoilta vaadittavista tiloista ja laitteista. Näiden tietojen pohjalta pystyttiin kartoittamaan, mitä Autokorjaamo Nikuselta jo ennestään löytyvistä laitteista voi käyttää katsastustoiminnassa ja mitä laitteita pitää vielä hankkia.
Lakien ja määräysten pohjalta saatiin laadittua layout-suunnitelmat katsastuslinjastosta, jotka täyttävät tila- ja laitevaatimukset. Hankittavista laitteista esitettiin varteenotettavat vaihtoehdot ja niiden hankintakustannukset. Tuloksena voidaankin todeta, että katsastustoiminnan aloittaminen vaatisi yritykseltä noin 3 500 euron laiteinvestoinnit, jos erillistä katsastusnostinta ei päätetä hankkia. Suurimmat kustannukset syntyisivät työvoiman palkkaamisesta, sillä yrityksessä ei työskentele katsastustoiminnasta vastaavan henkilön vaatimuksia täyttävää henkilöä. Myös laadunhallintajärjestelmän luominen ja ylläpitäminen vaatisi yritykseltä rahallista ja ajallista panostusta. Todellisiin toimenpiteisiin katsastustoiminnan aloittamisen kannalta ei vielä ryhdytty muun muassa koronaviruspandemian takia.