Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Vasta-alkajana ammattilainen: Instrumentin aloittaminen aikuisena – musiikkipedagogin oppimiskokemus

Tirronen, Sanni (2020)

 
Avaa tiedosto
Tirronen_Sanni.pdf (965.0Kt)
Lataukset: 


Tirronen, Sanni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060416905
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia aikuisten oppimista instrumenttiopintojen alussa sekä uuden soittimen aloittamisen mahdollisia hyötyjä musiikkipedagogille. Opinnäytetyötä varten aloitettu sellonsoitto juontaa juurensa työn tekijän musiikkiopistoaikojen haaveisiin. Omakohtaisen oppimisen kautta pyrittiin löytämään aikuisoppimisen piirteitä soittoharrastuksesta. Taiteelliseen osuuteen asetettiin tavoitteiksi perustekniikan onnistuminen sekä soitetun ohjelmiston esittäminen pienimuotoisessa konsertissa, joka pidettiin näytteenä edistymisestä 6.5.2020 Facebookin livestriimin välityksellä.

Opinnäytetyötä varten aloitettu sellonsoitto toimi tutkimuskohteena. Tämän vuoksi tutkimus aikuisoppimisesta toteutettiin uudenlaisesta näkökulmasta. Oman oppimisen tutkiminen oli pääasiallinen tutkimusmenetelmä, minkä vuoksi tutkimuksen oppimispäiväkirja on työssä liitteenä. Opinnäytetyötä varten uuden instrumentin harjoittelua kuvattiin ja videomateriaalista tehtiin kahdeksan kuukauden ajalta edistymisen koostevideo. Videon voi katsoa osoitteesta https://youtu.be/KA_gxgGmyys 31.12.2021 saakka.

Tutkielman tulosten perusteella aikuisilla ei ole esteitä aloittaa instrumenttiopintoja. Aikuisoppijat ovat monitaustaisia ja motivaation ohjaamia yksilöitä, joille soittoharrastus on jotain omaa ja merkityksellistä. Oppijan tarpeet ja vaatimukset oppimiseen ja opettamiseen tulee ottaa huomioon jokaisen aikuisoppijan kanssa. Opittavat asiat on hyvä jakaa pienempiin paloihin, jolloin oppija voi keskittyä huolella yhteen uuteen asiaan kerrallaan. Kun musiikkipedagogi asettuu jälleen aloittelevan oppilaan asemaan, uuden oppiminen kartuttaa hänelle kallisarvoista kokemusta uudesta soitinryhmästä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste