Elvira Standertskjöldin silkkipuku : Konservointi ja taustatutkimus
Klemettilä, Emma (2020)
Klemettilä, Emma
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060416979
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060416979
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee vuonna 1896 kuormitetusta silkistä valmistetun puvun konservointia sekä puvun ja siihen liittyvän taustahistorian tutkimista. Kaksiosainen puku kuului laulajatar ja vapaaherratar Elvira Standertskjöldille, joka omisti huvila Villa Elfvikin Espoon Laajalahdessa. Puku on valmistettu ateljee Magasin du Nordissa, joka oli aikansa Helsingin suurin muotiateljee.
Puku konservoitiin, jotta se olisi mahdollista laittaa näytteille. Konservoinnin lisäksi puvulle tehtiin tarkka dokumentointi ja sille ajan saatossa tehtyjä muutoksia tutkittiin. Oikean kon-servointimenetelmän valitsemisen tueksi perehdyttiin kuormitettuun silkkiin, sen konser-vointiin ja ominaisuuksiin, sekä vaurioihin joita kuormitus aiheuttaa silkkikuidulle.
Puvun konservoinnin tavoitteena oli sen rakenteen stabilointi. Konservointi keskittyi puvun hameeseen, joka on huomattavasti yläosaa huonokuntoisempi. Sekä yläosalle että hameelle tehtiin pintapuhdistus imuroimalla. Hame suoristettiin ja tuettiin lähes kauttaaltaan sandwich-tekniikalla. Hametta konservoidessa oli tärkeää minimoida käsittelyn ja ommelten määrä, sillä kangas on erittäin haurasta. Hameen rakenteen vuoksi liimatukimenetelmät tai paikkatuet eivät soveltuneet se tukemiseen.
Sandwich-tekniikka valittiin, sillä se antaa tarvittava tuen ja vaatii suhteellisen vähän ompeleita. Hameen rakenteen ja sen liikuttamisen tarpeen minimoimiseksi alempana tukikankaana käytettiin hameen omaa, hyväkuntoista vuorikangasta. Päällimmäisenä tukikankaana toimi pukuun sointuvan väriseksi värjätty silkkikrepeliini. Myös hauraan puvun esillepanoa pohditaan.
Työ antaa onnistuneen esimerkin laajasta, ommeltekniikoin tukemalla suoritetusta kuormitetun silkin konservoinnista. Tutkimustyö antaa puvulle mielenkiintoisen taustan ja tarinan. Espoon kaupunginmuseo voi hyödyntää työtä käsitellessään myös muita Villa Elfvikistä peräisin olevia tai muita Magasin du Nordin valmistamia tekstiileitä. Työstä voi olla hyötyä myös muille Magasin du Nordin tekstiileitä käsitteleville tahoille.
Puku konservoitiin, jotta se olisi mahdollista laittaa näytteille. Konservoinnin lisäksi puvulle tehtiin tarkka dokumentointi ja sille ajan saatossa tehtyjä muutoksia tutkittiin. Oikean kon-servointimenetelmän valitsemisen tueksi perehdyttiin kuormitettuun silkkiin, sen konser-vointiin ja ominaisuuksiin, sekä vaurioihin joita kuormitus aiheuttaa silkkikuidulle.
Puvun konservoinnin tavoitteena oli sen rakenteen stabilointi. Konservointi keskittyi puvun hameeseen, joka on huomattavasti yläosaa huonokuntoisempi. Sekä yläosalle että hameelle tehtiin pintapuhdistus imuroimalla. Hame suoristettiin ja tuettiin lähes kauttaaltaan sandwich-tekniikalla. Hametta konservoidessa oli tärkeää minimoida käsittelyn ja ommelten määrä, sillä kangas on erittäin haurasta. Hameen rakenteen vuoksi liimatukimenetelmät tai paikkatuet eivät soveltuneet se tukemiseen.
Sandwich-tekniikka valittiin, sillä se antaa tarvittava tuen ja vaatii suhteellisen vähän ompeleita. Hameen rakenteen ja sen liikuttamisen tarpeen minimoimiseksi alempana tukikankaana käytettiin hameen omaa, hyväkuntoista vuorikangasta. Päällimmäisenä tukikankaana toimi pukuun sointuvan väriseksi värjätty silkkikrepeliini. Myös hauraan puvun esillepanoa pohditaan.
Työ antaa onnistuneen esimerkin laajasta, ommeltekniikoin tukemalla suoritetusta kuormitetun silkin konservoinnista. Tutkimustyö antaa puvulle mielenkiintoisen taustan ja tarinan. Espoon kaupunginmuseo voi hyödyntää työtä käsitellessään myös muita Villa Elfvikistä peräisin olevia tai muita Magasin du Nordin valmistamia tekstiileitä. Työstä voi olla hyötyä myös muille Magasin du Nordin tekstiileitä käsitteleville tahoille.