Oppimispelin suunnittelu parkourkursseja varten
Pesonen, Kalle (2020)
Pesonen, Kalle
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060416894
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060416894
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on Helsingin Malmilla sijaitseva luonnollisen liikkumisen keskus nimeltään Parkourkeskus/Fluxus Oy. Kyseinen yritys on vuonna 2012 perustettu hyvinvointialan yritys, joka järjestää eri-ikäisille ihmisille parkourkursseja. Opinnäytetyön painopiste on toimeksiantajan parkourkursseilla, joissa on paljon samankaltaisuuksia. Parkourkeskus oli kiinnostunut siitä, miten voidaan tehdä sellainen oppimispeli, jonka sisältämiä tekniikoita voitaisiin hyödyntää kursseilla ja niiden suunnittelussa.
Tässä opinnäytetyössä suunniteltiin ja toteutettiin oppimispelipohja pelinteko-ohjelmalla, joka soveltuisi toimeksiantajan järjestämille parkourkursseille. Tämän oppimispelipohjan tarkoituksena oli toimia apuvälineenä ohjaajalle parkourkursseilla ja tuottaa oppimispelimäisillä tekniikoilla uusia vaihtoehtoja toimeksiantajan kursseille. Oppimispelipohjan tuli olla helposti ymmärrettävä ja sellainen, että kuka tahansa aiheesta kiinnostunut voisi käyttää sitä melko vaivattomasti oman parkourtuntinsa suunnitteluun ja järjestämiseen.
Lisäksi opinnäytetyön aikana tehtiin oppimispelin toteutuksen jälkeen nettisivusto, joka toimi ohjekirjana oppimispelin käyttämiseen. Toimeksiantajan testattua peliä opinnäytetyön tekijä sai arvokasta palautetta. Toimeksiantaja piti peliä kiinnostavana, mutta toteutusta liian suunnitelmallisena erilaisten harrastajaryhmien kanssa. Valitettavasti koronavirusepidemia esti pelin kokeilemisen kurssitilanteissa. Pelin käyttäminen laajemmin erilaisten kurssien suunnitteluun ja toteutukseen vaatisi pelin uudelleen ohjelmoinnin.
Tässä opinnäytetyössä suunniteltiin ja toteutettiin oppimispelipohja pelinteko-ohjelmalla, joka soveltuisi toimeksiantajan järjestämille parkourkursseille. Tämän oppimispelipohjan tarkoituksena oli toimia apuvälineenä ohjaajalle parkourkursseilla ja tuottaa oppimispelimäisillä tekniikoilla uusia vaihtoehtoja toimeksiantajan kursseille. Oppimispelipohjan tuli olla helposti ymmärrettävä ja sellainen, että kuka tahansa aiheesta kiinnostunut voisi käyttää sitä melko vaivattomasti oman parkourtuntinsa suunnitteluun ja järjestämiseen.
Lisäksi opinnäytetyön aikana tehtiin oppimispelin toteutuksen jälkeen nettisivusto, joka toimi ohjekirjana oppimispelin käyttämiseen. Toimeksiantajan testattua peliä opinnäytetyön tekijä sai arvokasta palautetta. Toimeksiantaja piti peliä kiinnostavana, mutta toteutusta liian suunnitelmallisena erilaisten harrastajaryhmien kanssa. Valitettavasti koronavirusepidemia esti pelin kokeilemisen kurssitilanteissa. Pelin käyttäminen laajemmin erilaisten kurssien suunnitteluun ja toteutukseen vaatisi pelin uudelleen ohjelmoinnin.