Seksuaalinen häirintä sosiaalisessa mediassa: Seksuaalikasvatuspäivä 8.-luokkalaisille
Latvasalo, Anni; Vuollo, Henna (2020)
Latvasalo, Anni
Vuollo, Henna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060517213
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060517213
Tiivistelmä
Seksuaalinen häirintä sosiaalisessa mediassa on yleistynyt viime vuosien aikana; vuoden 2019 THL:n kouluterveyskyselyn mukaan jopa 16,9% 8.-9.-luokkalaisista oli kokenut seksuaalista häirintää internetissä tai puhelimessa. Sosiaalisessa mediassa seksuaalinen häirintä ilmenee esimerkiksi seksuaalisävytteisten kuvien jakamisena sekä asiattomina huomautuksina koskien henkilön seksuaalisuutta. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa työpaja seksuaalikasvatuspäivään 8. -luokkalaisille. Tavoitteenamme oli antaa tietoa oppilaille seksuaalisesta häirinnästä sosiaalisessa mediassa sekä kehittää meidän omaa ammatillista osaamistamme. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Tyttöjen ja Poikien Talon sekä neljän muun opinnäytetyöparin kanssa.
Aloitimme opinnäytetyömme syksyllä 2019 suunnittelemalla yhdessä yhteistyökumppaneiden kanssa seksuaalikasvatuspäivän sisältöä ja toteutusta. Jokainen opinnäytetyöpari toteutti yhden työpajan seksuaalikasvatuspäivässä. Työpajassamme toteutimme Kahoot! -tietovisan, johon olimme luoneet neljä keskustelukuvaa, joissa ilmeni seksuaalista häirintää. Oppilaat vastasivat jokaisen kuvan kohdalla kysymykseen ’’Onko keskustelussa mielestäsi seksuaalista häirintää?’’. Tietovisan jälkeen keskustelimme posterin avulla, mitä seksuaalinen häirintä on sosiaalisessa mediassa, mitä tehdä jos kohtaa seksuaalista häirintää ja mistä saada apua näihin tilanteisiin. Keräsimme seksuaalikasvatuspäivän päätteeksi palautetta oppilailta siitä, mitä työpajastamme jäi mieleen, mikä oli parasta päivässä ja oliko jotain kehitettävää.
Tietovisan ja keskustelun tuloksista selvisi, että noin 70% oppilaista tunnisti mitä seksuaalinen häirintä on sosiaalisessa mediassa. Kuitenkin nimittelyä tai seksuaalissävytteisten kuvien lähettelyä suurin osa nuorista ei tunnistanut seksuaaliseksi häirinnäksi. Suurin osa kertoi, että koulussa ei ole keskusteltu, miten seksuaalinen häirintä ilmenee sosiaalisessa mediassa. Saimme oppilailta palautetta, että aiheemme on tärkeä. Moni mainitsi, että seksuaalinen häirintä on laitonta ja siitä tulisi kertoa jollekin eteenpäin. Seksuaalikasvatuspäivän isoimmaksi haasteeksi muodostui tiivis aikataulu, joka näkyi myös oppilaiden palautteissa. Opinnäytetyömme palautteiden pohjalta suosittelisimme, että aihettamme varten varattaisiin enemmän aikaa.
Aloitimme opinnäytetyömme syksyllä 2019 suunnittelemalla yhdessä yhteistyökumppaneiden kanssa seksuaalikasvatuspäivän sisältöä ja toteutusta. Jokainen opinnäytetyöpari toteutti yhden työpajan seksuaalikasvatuspäivässä. Työpajassamme toteutimme Kahoot! -tietovisan, johon olimme luoneet neljä keskustelukuvaa, joissa ilmeni seksuaalista häirintää. Oppilaat vastasivat jokaisen kuvan kohdalla kysymykseen ’’Onko keskustelussa mielestäsi seksuaalista häirintää?’’. Tietovisan jälkeen keskustelimme posterin avulla, mitä seksuaalinen häirintä on sosiaalisessa mediassa, mitä tehdä jos kohtaa seksuaalista häirintää ja mistä saada apua näihin tilanteisiin. Keräsimme seksuaalikasvatuspäivän päätteeksi palautetta oppilailta siitä, mitä työpajastamme jäi mieleen, mikä oli parasta päivässä ja oliko jotain kehitettävää.
Tietovisan ja keskustelun tuloksista selvisi, että noin 70% oppilaista tunnisti mitä seksuaalinen häirintä on sosiaalisessa mediassa. Kuitenkin nimittelyä tai seksuaalissävytteisten kuvien lähettelyä suurin osa nuorista ei tunnistanut seksuaaliseksi häirinnäksi. Suurin osa kertoi, että koulussa ei ole keskusteltu, miten seksuaalinen häirintä ilmenee sosiaalisessa mediassa. Saimme oppilailta palautetta, että aiheemme on tärkeä. Moni mainitsi, että seksuaalinen häirintä on laitonta ja siitä tulisi kertoa jollekin eteenpäin. Seksuaalikasvatuspäivän isoimmaksi haasteeksi muodostui tiivis aikataulu, joka näkyi myös oppilaiden palautteissa. Opinnäytetyömme palautteiden pohjalta suosittelisimme, että aihettamme varten varattaisiin enemmän aikaa.