Seinämaalauksesta kehystetty taideteos : Muutosprosessin vaiheet
Räsänen, Anne (2020)
Räsänen, Anne
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060517286
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060517286
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään seinämaalausten irrotustekniikkaa, -menetelmiä ja -materiaaleja eri aikoina. Konkreettisena kohteena oli taiteilija Kaapo Rissalan seinämaalaus, joka irrotettiin hänen kotitalonsa ateljeen ulkoseinästä ennen rakennuksen purkamista. Teokselle tehtyjen muutostoimenpiteiden avulla arvioidaan ja pohditaan kohteen autenttisuutta ja arvoja sen muuttuessa seinämaalauksesta kehystetyksi taideteokseksi. Lähdekirjallisuutena on seinämaalausten irrotusta käsitteleviä julkaisuja, ammattialan nettiartikkeleita ja eettisiä kysymyksiä käsitteleviä aineistoja. Työn tavoitteena on selvittää seinämaalausten irrotusmenetelmiä ja sitä, miten ne ovat muuttuneet ajan kuluessa sekä pohtia siirtotoimenpiteen eettisiä vaikutuksia Rissalan maalauksen kautta.
Taiteilija Kaapo Rissalan seinämaalaus irrotettiin ateljeen julkisivusta syksyllä 2015. Vihdin museo oli toimeksiantaja, ja irrotettu teos siirrettiin museon kokoelmiin. Taiteilija rakennutti kotinsa ja lisäsiipenä ateljeensa Vihdin Hiidenrantaan. Taiteilija teki seinämaalauksen kahdesta hevosesta ateljeensa ulkoseinään vuonna 1952. Maalauksen siirtoprosessissa toimenpiteinä olivat irrotusmenetelmä, taustapuolen käsittely, tukikankaan poisto, maalauksen kiinnitys uudelle alustalle ja retusointi. Prosessin aikana pohdittiin ja havainnoitiin muutoksen vaikutusta autenttisuuteen ja arvoihin, koska irrotuksessa tuhoutuu usein osa maalauksesta ja käytettävät aineet muuttavat alkuperäistä materiaalia.
Seinämaalauksen irrotuksen ja siirron perusteena on yleensä rakennuksen huono kunto, maalauksen taustamateriaalin haurastuminen ja rakennuksen purkaminen kuten Rissalan kotitalon kohtalona oli. Maalauksen irrottaminen herättää eettisiä kysymyksiä. Miten saadaan säilymään konteksti, joka on tärkeää tietoa siirrolle ja säilyttämiselle? Miten Rissalan teoksen arvot muuttuvat sen siirtyessä museo-objektiksi? Korjausrakentamisessa vaadittavat hiilineutraalisuustavoitteet saattavat vaikuttaa tulevaisuudessa rakennusten purkamiseen ja säilyttämiseen. Tämä tavoite voi vaikuttaa myös siihen, säilyvätkö seinämaalaukset rakennuksissa alkuperäisillä paikoillaan vai eivät.
Taiteilija Kaapo Rissalan seinämaalaus irrotettiin ateljeen julkisivusta syksyllä 2015. Vihdin museo oli toimeksiantaja, ja irrotettu teos siirrettiin museon kokoelmiin. Taiteilija rakennutti kotinsa ja lisäsiipenä ateljeensa Vihdin Hiidenrantaan. Taiteilija teki seinämaalauksen kahdesta hevosesta ateljeensa ulkoseinään vuonna 1952. Maalauksen siirtoprosessissa toimenpiteinä olivat irrotusmenetelmä, taustapuolen käsittely, tukikankaan poisto, maalauksen kiinnitys uudelle alustalle ja retusointi. Prosessin aikana pohdittiin ja havainnoitiin muutoksen vaikutusta autenttisuuteen ja arvoihin, koska irrotuksessa tuhoutuu usein osa maalauksesta ja käytettävät aineet muuttavat alkuperäistä materiaalia.
Seinämaalauksen irrotuksen ja siirron perusteena on yleensä rakennuksen huono kunto, maalauksen taustamateriaalin haurastuminen ja rakennuksen purkaminen kuten Rissalan kotitalon kohtalona oli. Maalauksen irrottaminen herättää eettisiä kysymyksiä. Miten saadaan säilymään konteksti, joka on tärkeää tietoa siirrolle ja säilyttämiselle? Miten Rissalan teoksen arvot muuttuvat sen siirtyessä museo-objektiksi? Korjausrakentamisessa vaadittavat hiilineutraalisuustavoitteet saattavat vaikuttaa tulevaisuudessa rakennusten purkamiseen ja säilyttämiseen. Tämä tavoite voi vaikuttaa myös siihen, säilyvätkö seinämaalaukset rakennuksissa alkuperäisillä paikoillaan vai eivät.