Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

ARVOSTAVAA JOHTAJUUTTA ETSIMÄSSÄ: Haastattelututkimus ODL-organisaation esimiehille ja sairaan- hoitajille

Ojuva, Johanna; Mäkikyrö, Jatta (2020)

 
Avaa tiedosto
Arvostavaa johtajuutta etsimässä (675.5Kt)
Lataukset: 


Ojuva, Johanna
Mäkikyrö, Jatta
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060517285
Tiivistelmä
Esimiesten työnkuva terveydenhuollossa on laaja ja muuttunut vuosien aikana. Esimieheltä edellytetään jatkuvaa taitoa uudistaa itseään ja kehittää työyhteisöään muutosten ja odotusten sekä organisaation vaatimusten yhteydessä. Esimiehet kohtaavat haastavia tilanteita, joiden hallintaan odotetaan päätöksentekotaitoja, tasavertaisuutta sekä oikeita työmenetelmiä. Palvelutarjonnan tulee vastata kansalaisten tarpeisiin ja palvelujen laatu tulee olla korkealla tasolla. Esimiehen täytyy johtaa oikeudenmukaisesti sekä monipuolisesti. Tärkeässä roolissa on myös työntekijöiden osaaminen ja sen kehittäminen sekä vastuu laadukkaasta hoitotyöstä.

Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja oli Oulun Diakonissalaitos. Tarkoituksena oli kuvailla ODL- organisaation henkilöstön ja esimiesten ajatuksia ja kokemuksia arvostavasta johtajuudesta, miten se toteutuu ODL-organisaatiossa ja mitä yhteyttä sillä on työhyvinvointia tukevaan esimiestyöhön. Laadullinen tutkimus toteutettiin teemahaastatteluilla ODL-organisaation Oulun alueen viidessä eri hoivan yksikössä, jossa haastateltiin viittä esimiestä ja viittä sairaanhoitajaa. Tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla.

Saatujen tutkimustulosten perusteella esimiehet ja sairaanhoitajat kokevat arvostavan johtamisen ominaispiirteiden toteutuvan hyvin ODL-organisaatiossa ja se näkyy myös arjen hoitotyössä. Vastaajien mukaan esimiehen hyviä ominaisuuksia ovat muun muassa luotettavuus, rehellisyys, tasapuolisuus, kuuntelemisen taito, joustavuus ja empatiakyky. Tunnustuksen ja tuen antamista sekä palautetta odotettiin esimiestasolta enemmän. Työhyvinvoinnin edistämiseen toivottiin yhteisiä tyhy-päiviä. Vastaajien mukaan esimiesten sekä henkilöstön väliset suhteet ovat merkittävä tekijä toimivassa vuorovaikutuksessa ja työhyvinvoinnin edistämisessä. Vastaajat kokivat, että jokaisen tulisi huolehtia myös omasta työhyvinvoinnistaan henkilökohtaisesti. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää ODL- organisaation kehittämisessä sekä esimiestyössä niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla.
 
The aim of this master’s thesis was to study the insight into appreciative leader-ship in the organization Oulu Deaconess Institute (ODI) from the perspective of supervisors and nurses and what connection it has to the work of the supervi-sors who promote well-being at work. The aim was also to gain experience from the respondents about appreciative leadership and how it is visible in the unit where the individual respondents worked.

This is a qualitative study conducted by using a thematic interview method in five different care units in the Oulu region of the ODI organization. Five supervisors and five nurses were selected for the interview. The interview questions were prepared on the basis of the research questions. After the interviews, the research material was analyzed by using content analysis.

Based on the research results, the elements of appreciative management are well implemented in the ODI organization. This is reflected in the daily nursing work. According to the respondents, the good qualities of a supervisor include reliability, honesty, justice, listening skills, flexibility and empathy. Equality and appreciation of competence are clearly visible in both groups of respondents, yet both hoped that there would be more support and feedback from the super-visor. The respondents considered interaction between managers and staff playing an important role in occupational well-being and in promoting it. In addition to the ODI organization, the thesis results can potentially be used in both the private and the public sector of the health care field.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste