Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Verkostomarkkinoinnin ansaintalogiikka

Kinnunen, Sara (2020)

 
Avaa tiedosto
Pääartikkeli (639.9Kt)
Lataukset: 


Kinnunen, Sara
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060517322
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin verkostomarkkinoinnin ansaintalogiikkaa, sen mainetta ja mielikuvia kuluttajien parissa sekä sitä, miksi pyramidihuijaukset liitetään verkostomarkkinointiin niin vahvasti. Tietoperustassa käsitellään verkostomarkkinoinnin historiaa sekä verkostomarkkinoinnin ansaintalogiikkaa yleisesti. Myös palkkiojärjestelmät käydään läpi, jotta saadaan tarkka ja kattava kuva verkostomarkkinoinnin ansaintalogiikasta. Tavoitteena oli selvittää kuluttajien ostokäyttäytymistä verkostomarkkinoinnin suhteen ja sitä, vaikuttaako pyramidihuijausten stigma kuluttajien mielikuviin ja ostohalukkuuteen.

Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä on käytetty Webropol-kyselyä, jonka avulla tutkittiin, ymmärtävätkö verkostomarkkinoinnin kuluttajat sen prosessin oikein. Kyselyssä käytiin läpi kuluttajien mielikuvia verkostomarkkinoinnista, heidän ostokäyttäytymistään sitä kohtaan sekä heidän yleistä tietämystään verkostomarkkinoinnista.

Tutkimustulokset osoittavat, että monet kuluttajat pitävät verkostomarkkinointia epäilyttävänä liiketoimintana, mutta ovat kuitenkin halukkaita ostamaan tuotteita tietyiltä verkostomarkkinointiyrityksiltä. Monet vastaajat eivät myöskään tienneet verkostomarkkinoinnista kovin paljon, ja heidän mielipiteensä olivat suurimmilta osin saaneet vaikutteita verkostomarkkinoinnin huonosta maineesta. Kyselystä saatiin myös selville, että verkostomarkkinoinnin huono maine johtuu hyvin pitkälti siitä, ettei siitä ole tarpeeksi tietoa saatavilla helposti. Kuluttajat olivat halukkaita ostamaan verkostomarkkinointiyritysten tuotteita, mutta niiden hinta-laatusuhdetta pidettiin huonona, sillä tuotteet ovat usein liian hintavia laatuunsa nähden. Enemmistöllä kyselyyn vastanneista ei ollut kiinnostusta lähteä verkostomarkkinointituotteiden jälleenmyyjäksi.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste