Huippumyyjä nyt ja tulevaisuudessa
Husso-Ruuskanen, Anne (2020)
Husso-Ruuskanen, Anne
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060517446
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060517446
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, millainen myyjä on huippumyyjä tämän vuosikymmenen mittapuun mukaan. Millaisia ominaisuuksia huippumyyjän tulisi kehittää itsessään pysyäkseen huippumyyjänä tai jalostuakseen sellaiseksi.
Tämän kehittämishankkeen päätavoitteena on kehittää myyjän omaa toimintaa ja sen johtamista myyjän näkökulmasta. Tähän liittyen luodaan yksi myyntityönkehittämismalli, jolla myyjä voi viedä eteenpäin omaa myyntitoimintaansa. Toisena tavoitteena on selvittää myyjien mahdollisia esteitä huippusuorituksiin pääsemiseksi. Kolmantena tavoitteena on selvittää myyjän vaikutusta asiakkaan ostokokemukseen.
Kehittämishankkeen viitekehys alkaa huippumyyjän ominaisuuksien selvittämisellä ja etenee asiakkaan ostokokemuksen selvittämisen kautta kehittämisohjelman laatimiseen.
Tutkimusstrategiaksi on valittu tapaustutkimus. Kehittämishanke sisältää kaksi kvantitatiivista tutkimusta ja tapaustutkimuksen menetelmistä tutkijan oman työn havainnointia ja kehittämissuunnitelman laadinnan. Ensimmäinen kvantitatiivinen tutkimus selvittää X-automerkin organisaatiossa työskentelevien myyjien käsitystä omasta myyntitaidostaan ja heidän näkemyksiään huippumyyjän ominaisuuksista. Tutkimus tehtiin alkuovuodesta 2020 ennen Covid 19- pandemian alkua. Toinen tutkimus oli kvantitatiivinen tutkimus Savonia verkostossa työskenteleville ja Savoniassa opiskeleville opiskelijoille. Tämä tutkimus toteutettiin maalis-huhtikuussa 2020. Tutkimuksen tarkoituk-sena on selvittää asiakkaan ostokokemusta ja heidän näkemystänsä huippumyyjän ominaisuuksista. Kolmantena tutkimusmenetelmänä käytettiin oman työn havainnointia omasta myyntityöstä, benchmarkkausta teoriaan.
Myyjille tehdyn kvantitatiivisen tutkimuksen tuloksista sekä x-automerkin verkoston sisäisestä raportoinnista saatu-jen tietojen ja tulosten perusteella pystyttiin määrittämään tutkijan oma asemoituminen verkoston myyjien myyntiskaalaan. Asiakastutkimuksesta saatujen tulosten sekä teoriasta saatujen vinkkien perusteella tutkija luo kehittämis-suunitelman oman myyntityönsä kehittämiseksi. Lopputuloksena syntyy henkilökohtaisen kehittässuunnitelman lisäksi huippumyyjää kuvaava kokonaisuus, jota peilataan teorian kautta käytäntöön. The aim of the thesis was to find out which quidlines make successful sellers? How could salespeople be successful in the future or become one of the best sellers. What does it require from personal skills or training? This thesis explores what kind of seller is the best-selling seller of this decade and what qualities a seller must develop in himself to become one.
The thesis builds a development tool that would serve as a support for successful salespeople. The main goal of this development project was to develop, and lead salespersons work from their own perspective.
The purpose of this thesis project was to create a model for the work that the salespeople could apply to develop their sales work. Another goal was to find out if there were obstacles that could prevent salespeople from achievinggood results in sales. The third goal is to find out what is the seller's impact on customers' purchase or purchase experience.
Within the framework of the project, the elucidation of the characteristics of the top vendor begins, after which the project proses to discussion about customer experience; finally, the development tool is created.
The research method of thesis is selected as a case study. The development project includes two quantitative studies and a case study to develop the researcher’s own development. The first survey examines the opinions of salespeople working in the X- car brands organization about their own ability to work and their views on the best qualities of a salesperson. This study was conducted in early 2020 before the spread of Covid-19. The second study was conducted among Savonia UAS staff and students about their opinions and views of good purchase experience and qualities of top seller. It was conducted in May to April 2020. The third study was based on the authors observations of her sales work activities and benchmarking.
The results of the research conducted in X-car brands organization and the data from X-car brands internal reports made it possible for the author to position herself in the vendor scale. The customer experience research gave tools for the author to develop her sales skills and sales work.
Tämän kehittämishankkeen päätavoitteena on kehittää myyjän omaa toimintaa ja sen johtamista myyjän näkökulmasta. Tähän liittyen luodaan yksi myyntityönkehittämismalli, jolla myyjä voi viedä eteenpäin omaa myyntitoimintaansa. Toisena tavoitteena on selvittää myyjien mahdollisia esteitä huippusuorituksiin pääsemiseksi. Kolmantena tavoitteena on selvittää myyjän vaikutusta asiakkaan ostokokemukseen.
Kehittämishankkeen viitekehys alkaa huippumyyjän ominaisuuksien selvittämisellä ja etenee asiakkaan ostokokemuksen selvittämisen kautta kehittämisohjelman laatimiseen.
Tutkimusstrategiaksi on valittu tapaustutkimus. Kehittämishanke sisältää kaksi kvantitatiivista tutkimusta ja tapaustutkimuksen menetelmistä tutkijan oman työn havainnointia ja kehittämissuunnitelman laadinnan. Ensimmäinen kvantitatiivinen tutkimus selvittää X-automerkin organisaatiossa työskentelevien myyjien käsitystä omasta myyntitaidostaan ja heidän näkemyksiään huippumyyjän ominaisuuksista. Tutkimus tehtiin alkuovuodesta 2020 ennen Covid 19- pandemian alkua. Toinen tutkimus oli kvantitatiivinen tutkimus Savonia verkostossa työskenteleville ja Savoniassa opiskeleville opiskelijoille. Tämä tutkimus toteutettiin maalis-huhtikuussa 2020. Tutkimuksen tarkoituk-sena on selvittää asiakkaan ostokokemusta ja heidän näkemystänsä huippumyyjän ominaisuuksista. Kolmantena tutkimusmenetelmänä käytettiin oman työn havainnointia omasta myyntityöstä, benchmarkkausta teoriaan.
Myyjille tehdyn kvantitatiivisen tutkimuksen tuloksista sekä x-automerkin verkoston sisäisestä raportoinnista saatu-jen tietojen ja tulosten perusteella pystyttiin määrittämään tutkijan oma asemoituminen verkoston myyjien myyntiskaalaan. Asiakastutkimuksesta saatujen tulosten sekä teoriasta saatujen vinkkien perusteella tutkija luo kehittämis-suunitelman oman myyntityönsä kehittämiseksi. Lopputuloksena syntyy henkilökohtaisen kehittässuunnitelman lisäksi huippumyyjää kuvaava kokonaisuus, jota peilataan teorian kautta käytäntöön.
The thesis builds a development tool that would serve as a support for successful salespeople. The main goal of this development project was to develop, and lead salespersons work from their own perspective.
The purpose of this thesis project was to create a model for the work that the salespeople could apply to develop their sales work. Another goal was to find out if there were obstacles that could prevent salespeople from achievinggood results in sales. The third goal is to find out what is the seller's impact on customers' purchase or purchase experience.
Within the framework of the project, the elucidation of the characteristics of the top vendor begins, after which the project proses to discussion about customer experience; finally, the development tool is created.
The research method of thesis is selected as a case study. The development project includes two quantitative studies and a case study to develop the researcher’s own development. The first survey examines the opinions of salespeople working in the X- car brands organization about their own ability to work and their views on the best qualities of a salesperson. This study was conducted in early 2020 before the spread of Covid-19. The second study was conducted among Savonia UAS staff and students about their opinions and views of good purchase experience and qualities of top seller. It was conducted in May to April 2020. The third study was based on the authors observations of her sales work activities and benchmarking.
The results of the research conducted in X-car brands organization and the data from X-car brands internal reports made it possible for the author to position herself in the vendor scale. The customer experience research gave tools for the author to develop her sales skills and sales work.