Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ihmeelliset vuodet- ryhmänhallintamenetelmän käyttöönotto Etelä-Pohjanmaalla: Varhaiskasvatuksen työntekijöiden kokemuksia

Levy, Tiia (2020)

 
Avaa tiedosto
Theseukseen opinnäytetyö 5.6.pdf (932.5Kt)
Lataukset: 


Levy, Tiia
2020
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060517386
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli selvittää, miten Ihmeelliset vuodet ryhmänhallintamenetelmän käyttöönotto on sujunut Etelä-Pohjanmaalla ja miten koulutuksen käyneet työntekijät kokivat menetelmän käyttöönottamisen. Ihmeelliset vuodet eli Ingredible Years on yhdysvaltalaisen psykologian professorin Carolyn Webster-Srtattonin kehittämä menetelmäperhe, jonka kautta pyritään tukemaan käytöshäiriöisiä ja haastavasti käyttäytyviä lapsia sekä heidän perheitään.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, ja se toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna varhaiskasvatuksen työntekijöille. Haastatteluun osallistui yhteensä viisi eteläpohjalaista varhaiskasvatuksen työntekijää, jotka olivat osallistuneet Ihmeelliset vuodet ryhmänhallintamenetelmän koulutukseen ja olivat näin ottaneet menetelmän käyttöön. Teemahaastatteluja ja sitä kautta opinnäytetyötäkin jäsentää pääasiassa kolme teemaa, jotka olivat varhaiskasvatuksen puitteet, lapsiryhmässä käytettävät menetelmät sekä kasvattajien oma kokemus menetelmän käyttöönottamisesta. Tuloksia analysoin lisäksi myös yhteistyön kuten työyhteisön, lapsen, perheen ja lapsiryhmän näkökulmasta.
Tutkimus osoitti, että työntekijät olivat kokeneet menetelmän käyttöönottamisen hyödyllisenä. Kaikki haastateltavat pitivät koulutusta hyvänä ja suosittelivat sitä muille. Isoimmaksi menetelmän käyttöönottoon vaikuttavaksi tekijäksi nousi työtiimi. Tiimillä oli iso vaikutus siihen, miten laajasti menetelmä otettiin käyttöön ryhmässä. Jos tiimi ei suhtautunut myönteisesti menetelmän käyttöön, se myös haastoi sitä merkittävästi. Myös esimiehen aktiivista tukea kaivattiin menetelmän käyttöönottamiseen. Kasvattajat ottivat käyttöön erityisesti ennakoivia ja positiivisia ryhmänhallintamenetelmiä. Tiukempia ryhmänhallintamenetelmiä ei käytetty lähes ollenkaan. Myös negatiivisia vuorovaikutuskierteitä onnistuttiin katkaisemaan sekä ryhmänilmapiirissä näkyi positiivisia muutoksia. Kasvattajat ottivat määrällisesti paljon erilaisia menetelmiä käyttöön, ja uskoivat, että tulevat tulevaisuudessakin käyttämään menetelmää. Menetelmän käyttöönottamisvaiheessa olisi hyvä tukea myös koulutettavien tiimejä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste