Näytä suppeat kuvailutiedot

Ihmeelliset vuodet- ryhmänhallintamenetelmän käyttöönotto Etelä-Pohjanmaalla: Varhaiskasvatuksen työntekijöiden kokemuksia

Levy, Tiia (2020)

dc.contributor.authorLevy, Tiia
dc.date.accessioned2020-06-08T06:19:03Z
dc.date.available2020-06-08T06:19:03Z
dc.date.issued2020-
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/342792
dc.description.abstractOpinnäytetyöni tavoitteena oli selvittää, miten Ihmeelliset vuodet ryhmänhallintamenetelmän käyttöönotto on sujunut Etelä-Pohjanmaalla ja miten koulutuksen käyneet työntekijät kokivat menetelmän käyttöönottamisen. Ihmeelliset vuodet eli Ingredible Years on yhdysvaltalaisen psykologian professorin Carolyn Webster-Srtattonin kehittämä menetelmäperhe, jonka kautta pyritään tukemaan käytöshäiriöisiä ja haastavasti käyttäytyviä lapsia sekä heidän perheitään. Tutkimus on laadullinen tutkimus, ja se toteutettiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna varhaiskasvatuksen työntekijöille. Haastatteluun osallistui yhteensä viisi eteläpohjalaista varhaiskasvatuksen työntekijää, jotka olivat osallistuneet Ihmeelliset vuodet ryhmänhallintamenetelmän koulutukseen ja olivat näin ottaneet menetelmän käyttöön. Teemahaastatteluja ja sitä kautta opinnäytetyötäkin jäsentää pääasiassa kolme teemaa, jotka olivat varhaiskasvatuksen puitteet, lapsiryhmässä käytettävät menetelmät sekä kasvattajien oma kokemus menetelmän käyttöönottamisesta. Tuloksia analysoin lisäksi myös yhteistyön kuten työyhteisön, lapsen, perheen ja lapsiryhmän näkökulmasta. Tutkimus osoitti, että työntekijät olivat kokeneet menetelmän käyttöönottamisen hyödyllisenä. Kaikki haastateltavat pitivät koulutusta hyvänä ja suosittelivat sitä muille. Isoimmaksi menetelmän käyttöönottoon vaikuttavaksi tekijäksi nousi työtiimi. Tiimillä oli iso vaikutus siihen, miten laajasti menetelmä otettiin käyttöön ryhmässä. Jos tiimi ei suhtautunut myönteisesti menetelmän käyttöön, se myös haastoi sitä merkittävästi. Myös esimiehen aktiivista tukea kaivattiin menetelmän käyttöönottamiseen. Kasvattajat ottivat käyttöön erityisesti ennakoivia ja positiivisia ryhmänhallintamenetelmiä. Tiukempia ryhmänhallintamenetelmiä ei käytetty lähes ollenkaan. Myös negatiivisia vuorovaikutuskierteitä onnistuttiin katkaisemaan sekä ryhmänilmapiirissä näkyi positiivisia muutoksia. Kasvattajat ottivat määrällisesti paljon erilaisia menetelmiä käyttöön, ja uskoivat, että tulevat tulevaisuudessakin käyttämään menetelmää. Menetelmän käyttöönottamisvaiheessa olisi hyvä tukea myös koulutettavien tiimejä.fi
dc.description.abstractThe aim of this thesis was to find out how The Ingredible Years Teacher Classroom management training has pass off in South Ostrobothnia and how students experienced it. The Ingredible Years is developed by American Doctor of Psychology Carolyn Webster-Stratton. The Ingredible Years programs aim is to support children who have problems with their behavior and these children´s families. Method of this thesis is a qualitative research and it was presented through theme interview for educators of daycare. These interviewees were daycare workers who also exercised this program. Theme interviews where guided by three different themes which were framework of daycare, methods used in the child group and educator´s experiences. Results I analyzed also from aspect of collaboration of work community, children´s families and children group. As a result, research shows that educators experienced this program very useful. Every interviewee thought that training was good and recommended it to others. Main factor regarding the extent of the method use was the work team. If the work team didn´t react positively to the use of this program it challenged the use of program significantly. Active support of manager was looked for also. Educators exercised especially proactive and positive methods. They didn´t need to use more strict methods for challenging behavior nearly at all. Entitlement of this method educators were able to stop negative interactions and add more positive interaction. Educators introduced a lot different kind of methods from this program. They also believed that they will use those methods also in the future. It would be important that when the program is introduced student´s work teams should get support also.en
dc.language.isofin-
dc.rightsCC BY-NC-SA 4.0-
dc.titleIhmeelliset vuodet- ryhmänhallintamenetelmän käyttöönotto Etelä-Pohjanmaalla: Varhaiskasvatuksen työntekijöiden kokemuksia-
dc.type.ontasotfi=Ylempi AMK-opinnäytetyö|sv=Högre YH-examensarbete|en=Master's thesis|-
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:amk-2020060517386-
dc.subject.specializationSosiaaliala-
dc.subject.degreeprogramfi=Sosiaaliala|sv=Sociala området|en=Social Sciences|-
dc.subject.ysokäyttäytymishäiriöt-
dc.subject.ysososioemotionaaliset taidot-
dc.subject.ysovarhaiskasvatus-
dc.subject.ysopositiivinen pedagogiikka-
dc.subject.disciplineSosiaali- ja terveysalan (ylempi AMK)-


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot