Palvelumuotoilijan ammatillinen tulevaisuus
Aalto, Suvi (2020)
Aalto, Suvi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060517379
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060517379
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tarkastella palvelumuotoilun ja -muotoilijan kenttää nyt ja tulevaisuudessa. Minkälainen on palvelumuotoilijan toimintaympäristö vuonna 2020? Mitä ominaisuuksia ja osaamista palvelumuotoilija tarvitsee? Millä tasolla on suomalaisten organisaatioiden muotoilukypsyys ja palvelumuotoilun tuntemus? Miltä näyttää palvelumuotoilijan ammatillinen tulevaisuus? Tutkimusmenetelminä on käytetty organisaatioille lähetettyä kyselyä, keskusteluja palvelumuotoilijoiden kanssa, alan kirjallisuutta sekä seminaariaineistoa. Näiden pohjalta on tehty SWOT-analyysi avuksi tulevaisuuden ammatillisten suuntaviivojen määrittelyyn.
Opinnäytetyön tavoite on toimia alan esittelynä ja ohjenuorana alan opiskelijalle ja alanvaihtajalle. Tarkoituksena on avata ymmärrystä siitä, missä ala on nyt ja tulevaisuudessa. Organisaatioille teetetyn kyselyn ja alalla toimivien kanssa käytyjen keskustelujen avulla on saatu käsitystä siitä, mitä tarpeita organisaatioilla on, ja miten palvelumuotoilijat voivat näihin vastata. Aihetta tarkastellaan pääasiassa yksilön näkökulmasta, mutta tätä ei voi erottaa organisaatiosta ja yhteiskunnasta, joten ne ovat mukana tarkastelussa.
Tutkimuksen tuloksena voi todeta, että muotoilun asema sekä muotoilijoiden arvo ja vaikutusvalta kasvavat organisaatioissa ja yhteiskunnassa. Palveluiden kasvu sekä toimintaympäristöön liittyvät muut trendit puoltavat muotoilumenetelmien käyttöä.
Opinnäytetyön tavoite on toimia alan esittelynä ja ohjenuorana alan opiskelijalle ja alanvaihtajalle. Tarkoituksena on avata ymmärrystä siitä, missä ala on nyt ja tulevaisuudessa. Organisaatioille teetetyn kyselyn ja alalla toimivien kanssa käytyjen keskustelujen avulla on saatu käsitystä siitä, mitä tarpeita organisaatioilla on, ja miten palvelumuotoilijat voivat näihin vastata. Aihetta tarkastellaan pääasiassa yksilön näkökulmasta, mutta tätä ei voi erottaa organisaatiosta ja yhteiskunnasta, joten ne ovat mukana tarkastelussa.
Tutkimuksen tuloksena voi todeta, että muotoilun asema sekä muotoilijoiden arvo ja vaikutusvalta kasvavat organisaatioissa ja yhteiskunnassa. Palveluiden kasvu sekä toimintaympäristöön liittyvät muut trendit puoltavat muotoilumenetelmien käyttöä.