Opiskelumotivaatio Metropolia AMK:n musiikkipedagogiopiskelijoilla
Rantalainen, Miro (2020)
Rantalainen, Miro
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060517451
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060517451
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Metropolia AMK:n musiikkipedagogiopiskelijoiden opiskelumotivaatiota. Pyrin selvittämään tutkimuksessani opiskelijoiden opiskelumotivaation tasoa, minkälaisia syitä opiskelijoilla oli hyvän tai huonon opiskelumotivaation taustalla, ja sitä, kuinka opintojen arvioinnin onnistuminen vaikutti opiskelijoiden opiskelumotivaatioon. Toteutin tutkimuksen internetissä täytettävällä lomakehaastattelulla. Aineistoa keräsin liittyen opiskelijoiden opiskelumotivaation tasoon, sekä opintojen arvioinnin onnistumisesta. Valtaosa aineistosta oli käsiteltävissä tilastollisen analyysin keinoin, mutta seassa oli myös avoimia, laadullisen tutkimuksen keinoin analysoitavia avoimia kysymyksiä.
Lomakehaastatteluun vastasi kaiken kaikkiaan 34 musiikkipedagogiopiskelijaa 218:sta keväällä 2020 läsnä olleesta pedagogiopiskelijasta. Vastaajien määrä oli suhteellisen pieni, eli 15,6 prosenttia. Tästä johtuen tutkimuksen tulokset eivät välttämättä edusta täydellä varmuudella opiskelijoiden yleistä mielipidettä.
Tutkimukseni tulosten mukaan enemmistö Metropolia AMK:n musiikkipedagogiopiskelijoista koki tutkimuksen teon aikaan opiskelumotivaationsa heikoksi. Ainoastaan 35% opiskelijoista koki motivaationsa melko tai erittäin hyväksi. Opiskelijoista 62% kuitenkin kertoi, että heillä ei ole ollut aikaisemmin ongelmia opiskelumotivaationsa kanssa. Kysyttäessä mitkä asiat kasvattavat opiskelumotivaatiota, vastauksisissa korostui selvästi yhteisöllisyyden, opiskelijakavereiden, ryhmähengen ja yhteissoiton merkitys. Myös motivoituneiden opettajien merkitys oli suuri. Heikentyneen opiskelumotivaation taustalla korostui tutkimuksen tekoaikaan aktiivisena ollut koronavirusepidemia ja sen myötä lisääntynyt etätyöskentely. Lisäksi epäselvyydet opetustilanteissa ja viestinnässä, sekä opintojen helppous tai vaikeus laskivat vastaajien motivaatiota. Opetuksesta saatavan arvioinnin onnistumisesta opiskelijat olivat montaa mieltä. Osa piti arviointia hyvänä ja riittävänä, kun taas osa oli tyytymätön arviointinsa määrään ja laatuun. Arvioinnilla oli myös vaikutusta opiskelijoiden opiskelumotivaatioon. Vastaajat, jotka olivat tyytyväisiä opinnoistaan saamaan arviointiin, olivat keskimäärin motivoituneempia, kuin opiskelijat, jotka olivat saamaansa arviointiin tyytymättömiä.
Musiikkipedagogiopiskelijoiden motivaatio oli tutkimuksen teon aikaan todennäköisesti toivottua alemmalla tasolla. Koronavirusepidemialla oli varmasti suuri vaikutus saatuihin tuloksiin, mutta muita syitä taustalla ei kannata unohtaa. Myös opetuksen arviointiin on hyvä kiinnittää jatkossa huomiota, sillä merkittävä osa opiskelijoista ei pidä heidän saamaansa arviointia onnistuneena. Opiskelijoiden motivaatiota, sekä mielipiteitä saamastaan arvioinnista kannattaakin tutkia jatkossa tarkemmin, sillä niillä on suuri vaikutus opiskelijoiden opintomenestykseen.
Lomakehaastatteluun vastasi kaiken kaikkiaan 34 musiikkipedagogiopiskelijaa 218:sta keväällä 2020 läsnä olleesta pedagogiopiskelijasta. Vastaajien määrä oli suhteellisen pieni, eli 15,6 prosenttia. Tästä johtuen tutkimuksen tulokset eivät välttämättä edusta täydellä varmuudella opiskelijoiden yleistä mielipidettä.
Tutkimukseni tulosten mukaan enemmistö Metropolia AMK:n musiikkipedagogiopiskelijoista koki tutkimuksen teon aikaan opiskelumotivaationsa heikoksi. Ainoastaan 35% opiskelijoista koki motivaationsa melko tai erittäin hyväksi. Opiskelijoista 62% kuitenkin kertoi, että heillä ei ole ollut aikaisemmin ongelmia opiskelumotivaationsa kanssa. Kysyttäessä mitkä asiat kasvattavat opiskelumotivaatiota, vastauksisissa korostui selvästi yhteisöllisyyden, opiskelijakavereiden, ryhmähengen ja yhteissoiton merkitys. Myös motivoituneiden opettajien merkitys oli suuri. Heikentyneen opiskelumotivaation taustalla korostui tutkimuksen tekoaikaan aktiivisena ollut koronavirusepidemia ja sen myötä lisääntynyt etätyöskentely. Lisäksi epäselvyydet opetustilanteissa ja viestinnässä, sekä opintojen helppous tai vaikeus laskivat vastaajien motivaatiota. Opetuksesta saatavan arvioinnin onnistumisesta opiskelijat olivat montaa mieltä. Osa piti arviointia hyvänä ja riittävänä, kun taas osa oli tyytymätön arviointinsa määrään ja laatuun. Arvioinnilla oli myös vaikutusta opiskelijoiden opiskelumotivaatioon. Vastaajat, jotka olivat tyytyväisiä opinnoistaan saamaan arviointiin, olivat keskimäärin motivoituneempia, kuin opiskelijat, jotka olivat saamaansa arviointiin tyytymättömiä.
Musiikkipedagogiopiskelijoiden motivaatio oli tutkimuksen teon aikaan todennäköisesti toivottua alemmalla tasolla. Koronavirusepidemialla oli varmasti suuri vaikutus saatuihin tuloksiin, mutta muita syitä taustalla ei kannata unohtaa. Myös opetuksen arviointiin on hyvä kiinnittää jatkossa huomiota, sillä merkittävä osa opiskelijoista ei pidä heidän saamaansa arviointia onnistuneena. Opiskelijoiden motivaatiota, sekä mielipiteitä saamastaan arvioinnista kannattaakin tutkia jatkossa tarkemmin, sillä niillä on suuri vaikutus opiskelijoiden opintomenestykseen.