Musiikkiopiston toimintakulttuuri muutoksessa – Musiikkiopisto Avonian opettajien kokemuksia taiteen perusopetuksen ope- tussuunnitelman uudistuksesta
Antikainen, Mikko (2020)
Antikainen, Mikko
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060617466
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060617466
Tiivistelmä
Taiteen perusopetuksen musiikin laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteet muuttuivat vuonna 2017. Musiikkiopistojen opetussuunnitelmatyön jälkeen uusi OPS astui voimaan kaudella 2018-2019. Opetussuunnitelman perusteet 2017 perustuu konstruktivistiseen oppimiskäsitykseen. Suurimmat muutokset opetussuunnitelman perusteissa koskivat oppilasarviointia, opetuksen sisältöjä ja opintojen yksilöllistämistä. Opinnäytetyössäni halusin selvittää kuinka Musiikkiopisto Avonian opettajat ovat kokeneet muutoksen vaikuttaneen heidän työhönsä. Toimin itse Musiikkiopisto Avonian apulaisrehtorina.
Teemahaastattelin opinnäytetyön perustaksi Musiikkiopisto Avonian viittä opettajaa syksyllä 2019. Taustatietona esittelen oppilaitoksessamme tehtyjä kehityshankkeita. Kehityshankkeet auttavat hahmottamaan oppilaitoksen toimintakulttuuria ja selkeyttävät sitä, millaisessa työympäristössä haastateltavat kertovat näkemyksistään opetustyössä.
Haastateltavien mukaan opetussuunnitelman perusteiden lähtökohtana oleva konstruktivistinen käsitys oppimisesta tulee heidän nykytyössään paremmin huomioitua kuin aikaisemmin. Opettajat kertoivat, että uuden opetussuunnitelman mukaan he voivat antaa aiempaa oppilaslähtöisempää opetusta. Tämän on mahdollistanut arvioinnin muuttuminen kerta-arvioinnista oppimisprosessin arvioinniksi. Konkreettisimmin muutos on näkynyt tasosuorituskäytännön poistumisena. Muutos on mahdollistanut yksilöllisempiä oppimispolkuja oppilaille. Opettajat kokevat myös muutoksen mahdollistaneen paremmin opettajien välistä yhteistyötä.
Uuden opetussuunnitelman mukaista opetusta on tätä kirjoitettaessa annettu vasta kaksi lukuvuotta 2018-2020. OPS-uudistus mahdollisti aiemmin melko homogeenisten musiikkiopistokäytänteiden tuulettamisen perin pohjin ja olisikin kiinnostavaa selvittää kuinka uudistukset ovat toteutuneet eri musiikkiopistoissa.
Teemahaastattelin opinnäytetyön perustaksi Musiikkiopisto Avonian viittä opettajaa syksyllä 2019. Taustatietona esittelen oppilaitoksessamme tehtyjä kehityshankkeita. Kehityshankkeet auttavat hahmottamaan oppilaitoksen toimintakulttuuria ja selkeyttävät sitä, millaisessa työympäristössä haastateltavat kertovat näkemyksistään opetustyössä.
Haastateltavien mukaan opetussuunnitelman perusteiden lähtökohtana oleva konstruktivistinen käsitys oppimisesta tulee heidän nykytyössään paremmin huomioitua kuin aikaisemmin. Opettajat kertoivat, että uuden opetussuunnitelman mukaan he voivat antaa aiempaa oppilaslähtöisempää opetusta. Tämän on mahdollistanut arvioinnin muuttuminen kerta-arvioinnista oppimisprosessin arvioinniksi. Konkreettisimmin muutos on näkynyt tasosuorituskäytännön poistumisena. Muutos on mahdollistanut yksilöllisempiä oppimispolkuja oppilaille. Opettajat kokevat myös muutoksen mahdollistaneen paremmin opettajien välistä yhteistyötä.
Uuden opetussuunnitelman mukaista opetusta on tätä kirjoitettaessa annettu vasta kaksi lukuvuotta 2018-2020. OPS-uudistus mahdollisti aiemmin melko homogeenisten musiikkiopistokäytänteiden tuulettamisen perin pohjin ja olisikin kiinnostavaa selvittää kuinka uudistukset ovat toteutuneet eri musiikkiopistoissa.