Digijalkakauppa : Myymälä on media, kivijalkakaupan ja verkkokaupan hybridi
Lehtonen, Timo (2020)
Lehtonen, Timo
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060817580
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060817580
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää pienille vähittäiskaupoille toimintamalli, jossa kivijalka– ja verkkokauppa sekä sähköinen media muodostavat kuluttajien kannalta yhtenäisen, mieluisan ja elämyksellisen asiakaskokemuksen ja tekevät vaivattoman ostamisen mahdolliseksi. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastelin fyysisen kauppaliikkeen toimintaa ja siihen liittyviä keskeisiä käsitteitä sekä verkkokaupan perustamista ja ylläpitoa. Media nähtiin tässä näitä kauppamuotoja yhdistävänä tekijänä ja myös tietynlaisena kauppaliikkeenä, ostoksia kun voi tehdä suoraan mainoksissa ja artikkeleissa olevien linkkien kautta. Median käsitettä ja roolia kokonaisuudessa käsiteltiin omnichannel-ajattelun ja sosiaalisen median kautta.
Tässä työssä tutkimusmenetelmänä käytettiin tapaus- eli case-tutkimusta. Keräsin aineistoa haastattelemalla neljää yrittäjää. Yrtykset olivat caseina varsin erilaisia. Niitä yhdisti kuitenkin toiminnallisesti samanlaisuus, sillä kaikki pyrkivät mahdollisimman tehokkaasti ja tuloksellisesti pyörittämään niin kivijalka- kuin verkokauppaakin. Tärkeänä tutkimusaiheena oli, kuinka hyvin yrittäjät olivat pystyneet integroimaan toiminnan kokonaisuudeksi, jonka asiakkaat kokevat yhtenäisenä ja monikanavaisena palvelukokonaisuutena. Lisäksi tavoitteenani oli selvittää, miten monikanavainen kaupanteko sujuu käytännössä, millaisia haasteita kohdataan ja miten niistä selvitään.
Tutkimuksen tulokset voitiin kiteyttää seuraaviin lauseisiin: verkko- ja kivijalkakaupat ovat usein myynniltään yhdenvertaisia; henkilökunta toimii tämän kokoisissa yrityksissä varsin joustavasti ja suoriutuu itsenäisesti lähes kaikista työtehtävistä, jotka liittyvät sekä verkkokaupan että kivijalkakaupan pyörittämiseen; verkkokauppa-alustat aiheuttavat lähes aina haasteita; sisällöntuotantoon ei ole aikaa panostaa niin paljon kuin haluttaisiin; toiminnan tukena on usein heimokulttuuri, joka on osaksi yrittäjien itsensä luoma ja ylläpitämä.
Aiheeseen liittyvää teoriaa ja empiiristä aineistoa yhdistämällä pyrittiin luomaan tulevaisuuden malli digijalkakaupasta, jossa media ja kaikkikanavaisuus yhdistävät kuluttajan kannalta ainutlaatuisella tavalla on- ja offlinekaupan parhaat puolet. Syntyy palvelupolku, joka tyydyttää kuluttajien tarpeet ostaa tuotteita ja palveluita nopeasti ja vaivattomasti sekä parantaa pienten vähittäiskauppojen kilpailukykyä, kannattavuutta ja myynnin tasoa.
Tässä työssä tutkimusmenetelmänä käytettiin tapaus- eli case-tutkimusta. Keräsin aineistoa haastattelemalla neljää yrittäjää. Yrtykset olivat caseina varsin erilaisia. Niitä yhdisti kuitenkin toiminnallisesti samanlaisuus, sillä kaikki pyrkivät mahdollisimman tehokkaasti ja tuloksellisesti pyörittämään niin kivijalka- kuin verkokauppaakin. Tärkeänä tutkimusaiheena oli, kuinka hyvin yrittäjät olivat pystyneet integroimaan toiminnan kokonaisuudeksi, jonka asiakkaat kokevat yhtenäisenä ja monikanavaisena palvelukokonaisuutena. Lisäksi tavoitteenani oli selvittää, miten monikanavainen kaupanteko sujuu käytännössä, millaisia haasteita kohdataan ja miten niistä selvitään.
Tutkimuksen tulokset voitiin kiteyttää seuraaviin lauseisiin: verkko- ja kivijalkakaupat ovat usein myynniltään yhdenvertaisia; henkilökunta toimii tämän kokoisissa yrityksissä varsin joustavasti ja suoriutuu itsenäisesti lähes kaikista työtehtävistä, jotka liittyvät sekä verkkokaupan että kivijalkakaupan pyörittämiseen; verkkokauppa-alustat aiheuttavat lähes aina haasteita; sisällöntuotantoon ei ole aikaa panostaa niin paljon kuin haluttaisiin; toiminnan tukena on usein heimokulttuuri, joka on osaksi yrittäjien itsensä luoma ja ylläpitämä.
Aiheeseen liittyvää teoriaa ja empiiristä aineistoa yhdistämällä pyrittiin luomaan tulevaisuuden malli digijalkakaupasta, jossa media ja kaikkikanavaisuus yhdistävät kuluttajan kannalta ainutlaatuisella tavalla on- ja offlinekaupan parhaat puolet. Syntyy palvelupolku, joka tyydyttää kuluttajien tarpeet ostaa tuotteita ja palveluita nopeasti ja vaivattomasti sekä parantaa pienten vähittäiskauppojen kilpailukykyä, kannattavuutta ja myynnin tasoa.