Yhdistyspalveluiden yhteiskehittäminen muotoilun prosessia hyödyntäen
Kuronen, Tiina (2020)
Kuronen, Tiina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060817691
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060817691
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tavoitteena oli tutustua muotoiluajatteluun sekä soveltaa käyttäjäkeskeisen muotoilun prosessia ja menetelmiä Suomen Luustoliiton asiakasymmärryksen lisäämiseksi, jäsenyhdistysten palvelutarpeiden kartoittamiseksi ja yhdistyspalveluiden kehittämiseksi.
Kehittämistyön aihetta lähestyttiin laadullisen tutkimuksen näkökulmasta. Prosessin aikana Luustoliiton alueellisten yhdistysten vapaaehtoistoimijat sekä liiton henkilöstö osallistuivat kehittämisen eri vaiheisiin palvelumuotoilun menetelmien avulla. Työn aikana korostettiin havainnoivaa, kokeilevaa ja empaattista, vuorovaikutteista tekemistä ja ihmiskeskeistä suunnittelua.
Kehittämistyön viitekehyksen muodostavat osallisuus, yhdistysten ja vapaaehtoistoiminnan rooli yhteiskunnassamme sekä toimeksiantaja potilasjärjestönä. Teoriaosuudessa käsitellään myös palveluiden käyttäjälähtöistä kehittämistä ja palvelumuotoilua kehittämisen lähestymistapana. Työssä huomioidaan kohderyhmän esiin nostamien haasteiden lisäksi toimintaympäristöön vaikuttavat megatrendit eli väestön ikääntyminen ja monimuotoistuminen, teknologian sulautuminen kaikkeen sekä vapaaehtoistoiminnan kulttuurin muutos. Menestyminen nykyisessä toimintaympäristössä edellyttää Luustoliitolta uutta lähestymistapaa ja tulevaisuuden muutosvoimien tunnistamista. Vanhat tavat toimia kaipaavat rinnalleen ketteriä, paremmin saavutettavia ja käyttäjien tarpeisiin vastaavia palveluita.
Kehittämistyön tuloksena Luustoliitolla on laajempi ymmärrys nykytilanteesta, kentän tarpeista sekä tulevaisuuden haasteista. Luustoliitolla on käytettävissään yhdistyspalveluiden kehittämissuunnitelma lähivuosille sekä alustavaa tietoa uusien, työn aikana käytettyjen menetelmien sekä olemassa olevien palveluiden tavoittavuudesta ja vaikuttavuudesta. Liiton yhdistyspalveluiden kehittäminen jatkuu yhteiskehittämisen menetelmin ja liiton tarjoama tuki auttaa vapaaehtoisia toimimaan yhdistyksessä myös tulevaisuudessa. Hyvin toimivat tukipalvelut vapauttavat aikaa vertaiskohtaamisille ja vuorovaikutukselle.
Kehittämistyön aihetta lähestyttiin laadullisen tutkimuksen näkökulmasta. Prosessin aikana Luustoliiton alueellisten yhdistysten vapaaehtoistoimijat sekä liiton henkilöstö osallistuivat kehittämisen eri vaiheisiin palvelumuotoilun menetelmien avulla. Työn aikana korostettiin havainnoivaa, kokeilevaa ja empaattista, vuorovaikutteista tekemistä ja ihmiskeskeistä suunnittelua.
Kehittämistyön viitekehyksen muodostavat osallisuus, yhdistysten ja vapaaehtoistoiminnan rooli yhteiskunnassamme sekä toimeksiantaja potilasjärjestönä. Teoriaosuudessa käsitellään myös palveluiden käyttäjälähtöistä kehittämistä ja palvelumuotoilua kehittämisen lähestymistapana. Työssä huomioidaan kohderyhmän esiin nostamien haasteiden lisäksi toimintaympäristöön vaikuttavat megatrendit eli väestön ikääntyminen ja monimuotoistuminen, teknologian sulautuminen kaikkeen sekä vapaaehtoistoiminnan kulttuurin muutos. Menestyminen nykyisessä toimintaympäristössä edellyttää Luustoliitolta uutta lähestymistapaa ja tulevaisuuden muutosvoimien tunnistamista. Vanhat tavat toimia kaipaavat rinnalleen ketteriä, paremmin saavutettavia ja käyttäjien tarpeisiin vastaavia palveluita.
Kehittämistyön tuloksena Luustoliitolla on laajempi ymmärrys nykytilanteesta, kentän tarpeista sekä tulevaisuuden haasteista. Luustoliitolla on käytettävissään yhdistyspalveluiden kehittämissuunnitelma lähivuosille sekä alustavaa tietoa uusien, työn aikana käytettyjen menetelmien sekä olemassa olevien palveluiden tavoittavuudesta ja vaikuttavuudesta. Liiton yhdistyspalveluiden kehittäminen jatkuu yhteiskehittämisen menetelmin ja liiton tarjoama tuki auttaa vapaaehtoisia toimimaan yhdistyksessä myös tulevaisuudessa. Hyvin toimivat tukipalvelut vapauttavat aikaa vertaiskohtaamisille ja vuorovaikutukselle.