Työhyvinvoinnin edistäminen Rovaniemen matkailualalla
Linninen, Milla; Luopajärvi, Salla (2020)
Linninen, Milla
Luopajärvi, Salla
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060817605
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020060817605
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tehtävänä oli selvittää positiiviseen työntekijäkokemukseen vaikuttavia työhyvinvoinnin tekijöitä Rovaniemen matkailualalla. Kehitystehtävänä oli tuottaa lisää tietoa toimeksiantajana toimivalle hankkeelle Rovaniemen matkailualan positiivisesta työntekijäkokemuksesta, jota se hyödyntää matkailualan esimiesten käytänteiden ja sisäisten prosessien kehittämiseksi.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi hanke ”Tarkastelussa matkailualan työntekijäkokemus”. Hankkeessa selvitetään positiiviseen työntekijäkokemukseen vaikuttavia tekijöitä ja työntekijäkokemuksen vaikutusta työntekijän motivaatioon sekä sitoutumiseen.
Opinnäytetyössä käytetty lähestymistapa oli kvalitatiivisen tutkimuksen piirteet sekä työntekijöiden näkökulma. Tiedonhakumenetelmänä käytettiin fokusryhmähaastattelua ja toimeksiantajan jo aikaisemmin toteuttamaa kyselyä. Fokusryhmähaastattelun tavoitteena oli saada syvällisempää tietoa hankkeen aikaisemmin tekemän kyselyn vastauksiin. Opinnäytetyön tietoperustassa käydään läpi käsitteet työntekijäkokemus ja työhyvinvointi sekä niihin vaikuttavia tekijöitä.
Tuotoksena opinnäytetyössä on SWOT-analyysi, jolla kuvataan Rovaniemen matkailualan työhyvinvoinnin nykytilannetta, jota käydään läpi sen vahvuuksien, uhkien, mahdollisuuksien sekä heikkouksien kannalta, työntekijöiden näkökulmasta. Tuotoksissa käydään läpi fokusryhmähaastattelusta ja hankkeen järjestämästä kyselystä saatuja tuloksia sekä työntekijöiden omia kokemuksia.
Johtopäätöksinä todettiin, että aihe on tärkeä ja ajankohtainen, mutta tulokset olisivat voineet olla tarkempia, jos kyselyitä olisi toteutettu useampia ja niitä olisi tehty useammassa paikassa. Myös monipuolisempi sukupuolijakauma olisi ollut hyödyllinen, sillä kaikki fokusryhmähaastatteluun osallistuneet henkilöt olivat naisia.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi hanke ”Tarkastelussa matkailualan työntekijäkokemus”. Hankkeessa selvitetään positiiviseen työntekijäkokemukseen vaikuttavia tekijöitä ja työntekijäkokemuksen vaikutusta työntekijän motivaatioon sekä sitoutumiseen.
Opinnäytetyössä käytetty lähestymistapa oli kvalitatiivisen tutkimuksen piirteet sekä työntekijöiden näkökulma. Tiedonhakumenetelmänä käytettiin fokusryhmähaastattelua ja toimeksiantajan jo aikaisemmin toteuttamaa kyselyä. Fokusryhmähaastattelun tavoitteena oli saada syvällisempää tietoa hankkeen aikaisemmin tekemän kyselyn vastauksiin. Opinnäytetyön tietoperustassa käydään läpi käsitteet työntekijäkokemus ja työhyvinvointi sekä niihin vaikuttavia tekijöitä.
Tuotoksena opinnäytetyössä on SWOT-analyysi, jolla kuvataan Rovaniemen matkailualan työhyvinvoinnin nykytilannetta, jota käydään läpi sen vahvuuksien, uhkien, mahdollisuuksien sekä heikkouksien kannalta, työntekijöiden näkökulmasta. Tuotoksissa käydään läpi fokusryhmähaastattelusta ja hankkeen järjestämästä kyselystä saatuja tuloksia sekä työntekijöiden omia kokemuksia.
Johtopäätöksinä todettiin, että aihe on tärkeä ja ajankohtainen, mutta tulokset olisivat voineet olla tarkempia, jos kyselyitä olisi toteutettu useampia ja niitä olisi tehty useammassa paikassa. Myös monipuolisempi sukupuolijakauma olisi ollut hyödyllinen, sillä kaikki fokusryhmähaastatteluun osallistuneet henkilöt olivat naisia.