Painehaavaumien ehkäisy: Hoitotyön opiskelijoiden osaamisen varmistaminen tietovisan avulla
Rautio, Maarit (2020)
Rautio, Maarit
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061118429
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061118429
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe, painehaavaumien ehkäisy, nousi esiin Oulun ammattikorkeakoulun Oulaisten yksikön opettajien tarpeesta saada työkalu, jolla arvioida hoitotyön opiskelijoiden painehaavaumien ehkäisyosaamista osana hoitotyön perusosaamisen opintoja. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä laadukas ja oppimista tukeva tietovisa painehaavaumien ennaltaehkäisystä. Tietovisa painehaavaumien ennaltaehkäisystä tukisi niin asian oppimista kuin sen osaamisen arviointia.
Opinnäytetyö toteutin projektina, joka sisältää niin tuotoksen kuin kirjallisen osuuden. Teoria koostuu kattavasti tutkitusta ja näyttöön perustuvasta tiedosta. Painehaavojen ennaltaehkäisyn osalta opinnäytetyössä on noudateltu hyvin säntillisesti Hoitotyön tutkimussäätiön hoitotyön suositusta - Painehaavan ehkäisy ja tunnistaminen aikuispotilaan hoitotyössä. Pedagoginen näkökulma koostuu katsauksesta verkko-oppimiseen, -oppimisympäristöön sekä -oppimateriaalin kriteereihin ja siihen, kuinka osaaminen varmistetaan. Kattavasti kerätty tietoperusta takaa tuotteen laadun. Projektin tuotoksena syntyi monipuolinen, helppokäyttöinen, ulkoasultaan selkeä, oppimista tukeva ja osaamista arvioiva tietovisa nimeltään Estä painehaava! Tietovisa on tehty Moodle-alustalle. Sen avulla opiskelija voi mitata painehaavaosaamistaan sekä syventää sitä. Tietovisan kysymykset ja tehtävät koskevat painehaavoja, niiden syntyä, riskitekijöitä, arviointia ja hoitoa. Kaikki ne ovat merkittävässä roolissa painehaavaumien ennaltaehkäisyssä, jonka jokaisen hoitoalan ammattilaisen ja opiskelijan tulisi tunnistaa ja osata.
Projektin tuotosta testasin ensimmäisen vuoden hoitotyön opiskelijoilla. Heille tietovisan asiasisältö oli jo ennestään tuttua ja he käyttävät Moodlea verkko-oppimisympäristönään, siksi he olivat sopiva ryhmä arvioimaan tietovisan laatua niin sisällöltään kuin käytettävyydeltään. Pyysin palautetta palautekyselyn avulla, johon pystyi vastaamaan heti tietovisan tehtyään samalla Moodle-alustalla. Palautteiden mukaan tietovisa koettiin oppimista tukevaksi, kattavaksi, selkeäksi sekä järkeväksi kokonaisuudeksi, jonka avulla sai kuvan omasta painehaavaosaamisesta. Estä painehaava! -tietovisaa tullaan jatkossa käyttämään hoitotyön opiskelijoiden oppimisen tukena osana kulloinkin ajankohtaisena pyörivää hoitotyön perusosaamisen opintojaksoa. Kokonaisuudessaan onnistuin toteuttamaan tavoitteideni mukaisen tuotteen. Pitkän aikavälin tavoitteena on lisätä tietoutta ja osaamista painehaavaumien ennaltaehkäisystä niin, että se kantautuu opiskelijoiden mukana työelämään ja käytäntöön.
Opinnäytetyö toteutin projektina, joka sisältää niin tuotoksen kuin kirjallisen osuuden. Teoria koostuu kattavasti tutkitusta ja näyttöön perustuvasta tiedosta. Painehaavojen ennaltaehkäisyn osalta opinnäytetyössä on noudateltu hyvin säntillisesti Hoitotyön tutkimussäätiön hoitotyön suositusta - Painehaavan ehkäisy ja tunnistaminen aikuispotilaan hoitotyössä. Pedagoginen näkökulma koostuu katsauksesta verkko-oppimiseen, -oppimisympäristöön sekä -oppimateriaalin kriteereihin ja siihen, kuinka osaaminen varmistetaan. Kattavasti kerätty tietoperusta takaa tuotteen laadun. Projektin tuotoksena syntyi monipuolinen, helppokäyttöinen, ulkoasultaan selkeä, oppimista tukeva ja osaamista arvioiva tietovisa nimeltään Estä painehaava! Tietovisa on tehty Moodle-alustalle. Sen avulla opiskelija voi mitata painehaavaosaamistaan sekä syventää sitä. Tietovisan kysymykset ja tehtävät koskevat painehaavoja, niiden syntyä, riskitekijöitä, arviointia ja hoitoa. Kaikki ne ovat merkittävässä roolissa painehaavaumien ennaltaehkäisyssä, jonka jokaisen hoitoalan ammattilaisen ja opiskelijan tulisi tunnistaa ja osata.
Projektin tuotosta testasin ensimmäisen vuoden hoitotyön opiskelijoilla. Heille tietovisan asiasisältö oli jo ennestään tuttua ja he käyttävät Moodlea verkko-oppimisympäristönään, siksi he olivat sopiva ryhmä arvioimaan tietovisan laatua niin sisällöltään kuin käytettävyydeltään. Pyysin palautetta palautekyselyn avulla, johon pystyi vastaamaan heti tietovisan tehtyään samalla Moodle-alustalla. Palautteiden mukaan tietovisa koettiin oppimista tukevaksi, kattavaksi, selkeäksi sekä järkeväksi kokonaisuudeksi, jonka avulla sai kuvan omasta painehaavaosaamisesta. Estä painehaava! -tietovisaa tullaan jatkossa käyttämään hoitotyön opiskelijoiden oppimisen tukena osana kulloinkin ajankohtaisena pyörivää hoitotyön perusosaamisen opintojaksoa. Kokonaisuudessaan onnistuin toteuttamaan tavoitteideni mukaisen tuotteen. Pitkän aikavälin tavoitteena on lisätä tietoutta ja osaamista painehaavaumien ennaltaehkäisystä niin, että se kantautuu opiskelijoiden mukana työelämään ja käytäntöön.