Koulutustuotteiden tuotteistaminen
Kaihonen, Kari (2020)
Kaihonen, Kari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061318625
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020061318625
Tiivistelmä
Tämä työ käsittelee Taitotalon koulutustuotteiden ja erityisesti myytävien kurssien tuotteistamista. Tavoitteena on näiden kurssituotteiden parempi menestys sekä taloudellisesti että osallistujien määrällä mitaten. Lähtökohtana on koulutustuotteen ennalta-arviointi ennen tuotteistuspäätöstä ja markkinoinnin näkökohtien huomioiminen. Tuotteistamisen toteuttamiseksi määritettiin Tuotteistuspäätös-lomake tuotteen osallistujamäärien ja taloudellisten lukujen sekä markkinoitavuuden arvioimiseksi.
Koulutustuotteen laatu voidaan karkeasti jakaa kahteen osaan, sisällön arvoon asiakkaalle ja asiakaskokemukseen. Markkinoinnin näkökulmasta on tärkeää kyetä kuvaamaan arvo asiakkaalle. Tätä varten pitää koulutustuotteen suunnitteluvaiheessa jo määritellä, mitä, miksi, kenelle ja miten. Tuotteistuspäätös-lomakkeessa arvioidaan nämä näkökulmat ja myös pisteytetään markkinoitavuus. Toteutuksen jälkeen on tärkeää mitata, miten tässä onnistuttiin ja millainen oli asiakaskokemus.
Tuotteistuspäätös otettiin mukaan oppilaitoksen prosesseihin, jotta tietyt asiat tulisi pohdittua ja hyväksyttyä ennen tuotteen tarkempaa suunnittelua, resursointia ja markkinointia. Prosessissa huomioitiin myös jatkuvan parantamisen näkökulma. Tämä edellytti toiminnanohjausjärjestelmiltä yksityiskohtaista koulutusten seurantaa ja valittujen tietojen pohjalta rakennettua raporttia koulutustuotteista.
Ensimmäisten tuotteistuspäätösprosessin läpikäyneiden kurssituotteiden osalta verrattiin tuotteistuspäätöslomakkeesta saatuja pisteitä sekä siinä tehtyjä arvioita toteutuneisiin osallistujamääriin ja tuottoihin. Markkinoitavuudesta saadun pistemäärän ja kurssin menestyksen välillä havaittiin korrelaatio, eli isompi pistemäärä ennusti suurempaa osallistujamäärää ja tuottoa. Tuotteistusvaiheessa tehdyt arviot osallistujamääristä olivat useimmiten kuitenkin suurempia kuin toteutuneet. Myös koulutusten siirto tai peruutus havaittiin melko yleiseksi, joten sen syitä tulisi selvittää lisää. Tuotteistusvaiheeseen osallistuville toteutettu kyselytutkimus osoitti heidän kuitenkin pääsääntöisesti kokevan sekä prosessin että lomakkeen tarpeelliseksi, ja niiden jatkokehitykseen saatiin samalla hyviä ehdotuksia.
Koulutustuotteen laatu voidaan karkeasti jakaa kahteen osaan, sisällön arvoon asiakkaalle ja asiakaskokemukseen. Markkinoinnin näkökulmasta on tärkeää kyetä kuvaamaan arvo asiakkaalle. Tätä varten pitää koulutustuotteen suunnitteluvaiheessa jo määritellä, mitä, miksi, kenelle ja miten. Tuotteistuspäätös-lomakkeessa arvioidaan nämä näkökulmat ja myös pisteytetään markkinoitavuus. Toteutuksen jälkeen on tärkeää mitata, miten tässä onnistuttiin ja millainen oli asiakaskokemus.
Tuotteistuspäätös otettiin mukaan oppilaitoksen prosesseihin, jotta tietyt asiat tulisi pohdittua ja hyväksyttyä ennen tuotteen tarkempaa suunnittelua, resursointia ja markkinointia. Prosessissa huomioitiin myös jatkuvan parantamisen näkökulma. Tämä edellytti toiminnanohjausjärjestelmiltä yksityiskohtaista koulutusten seurantaa ja valittujen tietojen pohjalta rakennettua raporttia koulutustuotteista.
Ensimmäisten tuotteistuspäätösprosessin läpikäyneiden kurssituotteiden osalta verrattiin tuotteistuspäätöslomakkeesta saatuja pisteitä sekä siinä tehtyjä arvioita toteutuneisiin osallistujamääriin ja tuottoihin. Markkinoitavuudesta saadun pistemäärän ja kurssin menestyksen välillä havaittiin korrelaatio, eli isompi pistemäärä ennusti suurempaa osallistujamäärää ja tuottoa. Tuotteistusvaiheessa tehdyt arviot osallistujamääristä olivat useimmiten kuitenkin suurempia kuin toteutuneet. Myös koulutusten siirto tai peruutus havaittiin melko yleiseksi, joten sen syitä tulisi selvittää lisää. Tuotteistusvaiheeseen osallistuville toteutettu kyselytutkimus osoitti heidän kuitenkin pääsääntöisesti kokevan sekä prosessin että lomakkeen tarpeelliseksi, ja niiden jatkokehitykseen saatiin samalla hyviä ehdotuksia.