"Jalkaa oven väliin" : Työelämäyhteistyön vaikuttavuus opiskelijan näkökulmasta
Toljamo, Sanna; Pulju, Kaisu (2011)
Toljamo, Sanna
Pulju, Kaisu
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011110414250
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011110414250
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää opiskelijoiden näkökulma Restonomi kehittäjänä – uusi toimintamalli yritysyhteistyöhön hankkeen työelämäyhteistyöstä ja vaikuttavuudesta. Tutkimusmenetelmiksi valittiin kysely- ja haastattelututkimukset.
Kyselytutkimuksen toteutus tapahtui Kirkpatrickin neljän tason mallin mukai-sesti. Siinä arvioinnin kohteina olivat neljä toisiaan seuraavaa ja asteittain etenevää aluetta, joissa tasot olivat reaktioiden arviointi, oppiminen, ajattelun ja toiminnan muutokset sekä lopulliset tulokset. Haastattelukysymykset syvensivät tutkimuskysymyksiä kyselyn teemoja mukaillen. Haastattelulla haettiin perusteltua tietoa reaktioista, oppimisesta, verkostoitumisesta, vaikuttavuudesta ja hyvistä käytänteistä sekä kehittämisideoita työelämäyhteistyöhön.
Oppilaitos toimii alueellisena kehittämistoiminnan välittäjäorganisaationa. Verkostoitumisen pyrkimyksenä on tehostaa oppilaitosten toimintaa ja toi-saalta hakea uusia moderneja toimintamuotoja koulutukselle. Koulutuksen vaikuttavuudella tarkoitetaan koulutuksen onnistumista ja sen tavoitteiden ja tehtävien täyttymistä. Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan vaikuttavuuden käsitettä painottaen yksilön tarpeiden näkökulmaa. Työssä selvitettiin, miten koulutus ja verkostoituminen vaikuttivat yksilön oppimiseen ja kehitykseen ja kuinka moni sai työpaikan hankeen vaikutuksesta.
Tämä opinnäytetyö on tehty Restonomi kehittäjänä – uusi toimintamalli yri-tysyhteistyöhön -hankkeen tilauksesta. Tutkimusaineistona toimivat opiskelijoille tehtyjen kyselyjen ja haastatteluiden vastaukset. Kohderyhmänä oli 1.-3. vuosikurssin restonomiopiskelijoita. Haastatteluosioon valittiin hankkeen avulla työllistyneitä opiskelijoita.
Tutkimusaineiston kautta ilmeni, että työelämäjaksoilla oli selvästi opittu uutta ja opiskelijat pitivät käytännössä oppimista tärkeänä. Opiskelijat olivat kyenneet luomaan kontakteja työelämään ja kyselyyn vastanneista peräti 26 prosenttia oli työllistynyt yhteisyöyrityksiin. Kehitettäviä asioita olivat vuorovaikutuksen parantaminen ja opetuksen ja käytännön jaksojen parempi yhteensovittaminen. Opiskelijat toivoivat samankaltaisen yhteistyön jatkumista ja lisäämistä.
Kyselytutkimuksen toteutus tapahtui Kirkpatrickin neljän tason mallin mukai-sesti. Siinä arvioinnin kohteina olivat neljä toisiaan seuraavaa ja asteittain etenevää aluetta, joissa tasot olivat reaktioiden arviointi, oppiminen, ajattelun ja toiminnan muutokset sekä lopulliset tulokset. Haastattelukysymykset syvensivät tutkimuskysymyksiä kyselyn teemoja mukaillen. Haastattelulla haettiin perusteltua tietoa reaktioista, oppimisesta, verkostoitumisesta, vaikuttavuudesta ja hyvistä käytänteistä sekä kehittämisideoita työelämäyhteistyöhön.
Oppilaitos toimii alueellisena kehittämistoiminnan välittäjäorganisaationa. Verkostoitumisen pyrkimyksenä on tehostaa oppilaitosten toimintaa ja toi-saalta hakea uusia moderneja toimintamuotoja koulutukselle. Koulutuksen vaikuttavuudella tarkoitetaan koulutuksen onnistumista ja sen tavoitteiden ja tehtävien täyttymistä. Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan vaikuttavuuden käsitettä painottaen yksilön tarpeiden näkökulmaa. Työssä selvitettiin, miten koulutus ja verkostoituminen vaikuttivat yksilön oppimiseen ja kehitykseen ja kuinka moni sai työpaikan hankeen vaikutuksesta.
Tämä opinnäytetyö on tehty Restonomi kehittäjänä – uusi toimintamalli yri-tysyhteistyöhön -hankkeen tilauksesta. Tutkimusaineistona toimivat opiskelijoille tehtyjen kyselyjen ja haastatteluiden vastaukset. Kohderyhmänä oli 1.-3. vuosikurssin restonomiopiskelijoita. Haastatteluosioon valittiin hankkeen avulla työllistyneitä opiskelijoita.
Tutkimusaineiston kautta ilmeni, että työelämäjaksoilla oli selvästi opittu uutta ja opiskelijat pitivät käytännössä oppimista tärkeänä. Opiskelijat olivat kyenneet luomaan kontakteja työelämään ja kyselyyn vastanneista peräti 26 prosenttia oli työllistynyt yhteisyöyrityksiin. Kehitettäviä asioita olivat vuorovaikutuksen parantaminen ja opetuksen ja käytännön jaksojen parempi yhteensovittaminen. Opiskelijat toivoivat samankaltaisen yhteistyön jatkumista ja lisäämistä.